Rijksweg 57: lust of last? Een mooie zomerdag in 1995. De familie Kaufmann is op weg van Aken naar Zeeland, naar een mini-camping nabij Serooskerke om precies te zijn. De Mercedes zoemt zachtjes, de kinderen houden zich akelig rustig en de hond slaapt tevreden op de hoedenplank. Pa neuriet een populaire schlager want het einddoel nadert, sterker nog: is al zo nabij dat moeder de routekaart reeds heeft opgeborgen. Edoch... Bij de afslag Middelburg - voor het gevoel van de familie in het zicht van de haven - slaat het noodlot toe. Een file! En wat voor één! Duizenden kilo's blik zijn tot stilstand gekomen. Ogenblikkelijk volgt de reactie. De kinderen beginnen elkaar als vanouds weer te treiteren, de hond maakt aanstalten zijn behoefte in het nog keurige interieur van de auto te doen. Het humeur van Herr Kaufmann zakt naar een absoluut nulpunt als hij zich realiseert dat de file nog heel wat hindernissen te nemen heeft. Een tweetal Ampeln - Verzeihung: verkeerslichten - een gelijkvloerse spoorbaankruising en een ophaalbrug over het kanaal is niet 'nichts'. Problemen voor Middelburg Nu mag de stad Middelburg een zeventiende- eeuwse uitstraling hebben, haar gemeente bestuur is zeker van deze tijd. Men schroom de dan ook niet het bovengeschetste pro bleem op kordate wijze bij Gedeputeerde Staten van Zeeland en bij 'Den Haag' aan te kaarten. Blufpoker was niet eens nodig; 's lands wijze bestuurders begrepen heel goed dat de congestie van de binnenstad en de (tè) vele aansluitingen op de route naar de Veersedam niet meer in het beeld van een toeristenminnende provincie thuis horen. Mede in het belang van de aansluiting op de dammenroute, die Walcheren zou gaan opstoten in de vaart der volkeren, want dichter bij de randstad, werd besloten tot de aanleg van een nieuwe weg: de N57, ook wel rijksweg 57 genoemd. Het tracé van de N57 Op 27 december 1994 is het tracé van rijks weg 57 door de Minister van Verkeer en Waterstaat vastgesteld. Beperkte aanpas singen (honderd meter naar links of rechts) zijn nog mogelijk. Ook de locaties van de aansluitingen op de weg liggen nog niet echt vast. Met enig inlevingsvermogen is het toch goed mogelijk een beeld op te roepen van de nieuwe route. Sluit uw ogen en stel u het volgende voor: komend uit de richting Goes en rijdend in de richting Vlissingen over de autosnelweg A58, neemt u straks de afslag Veere/Arnestein en u rijdt de Nieuwlandseweg op. Ter hoogte van de begraafplaats buigt de nieuwe weg iets naar rechts om vervolgens DOOR Jos IMMINK, HOOFD AFDELING PLANVORMING WEGEN via een aquaduct onder het spoor en het Kanaal door Walcheren te duiken. Met een sierlijke boog omzeilt de weg het nieuw bouwproject Veerse Poort om vervolgens de Golsteinseweg, de Van 't Hoffweg en de Gapingseweg te kruisen. Tenslotte nestelt de nieuwe weg zich, na even snel de molen van Serooskerke 'achterom' te hebben gepas seerd, op het oude tracé naar de Veersedam. Over de weg zelf valt nog het volgende te vertellen. Hij is ontworpen als een autoweg voor 100 km per uur, wat overigens niet wil zeggen dat dit ook de maximumsnelheid wordt. In het ontwerp is uitgegaan van twee rijstroken. Alleen het gedeelte onder het aquaduct en het traject tussen de Veerseweg en de Torenweg zal vier rijstroken krijgen. Naast een aantal verkeerslichten zullen de meeste kruisingen ongelijkvloers worden uitgevoerd. De huidige N57 nabij Vrouwenpolder. Nu kan er nog op veel plaatsen ingevoegd worden, later niet meer. waterwerker 12 maart 1996

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1996 | | pagina 12