Gevolgen voor de ingelanden De familie Minderhoud bewoont al sinds jaar en dag een alleraardigst vrijstaand huisje aan de Rijkebuurtweg nabij Vrouwenpolder. Zoals de naam al suggereert, zijn de Minderhouds echte Walchenaren die hun wortels ai sinds ontelbare generaties stevig in de Zeeuwse klei verankerd hebben. Het familiegevoel scoort nog hoog en de liefde voor het vlakke land is duidelijk aanwezig. Familie en schoonfamilie wonen dicht in de buurt; verjaardagen, ge boorten en huwelijken worden op gepaste wijze gevierd. De familieband is hecht. Anja Minderhoud vindt het dan ook de normaalste zaak van de wereld haar zeer bejaarde ouders dagelijks per fiets te bezoeken. Geen enkel probleem: een ritje naar de Boshoekweg duurt slechts een paar minuten. Aan deze plattelandsidylle komt echter wreed een eind. We schrijven 1999. Lompe, logge grondver- zetmachines graven zich grommend een weg tussen de Kleine Putweg en de Lepelstraat. Parallel aan de SW 31 (Vrouwenpolder- Serooskerke) worden klompen klei uit de grond gerukt en achteloos terzijde ge schoven. Walcheren gaat 'op de schop'. Vertwijfeld kijkt Anja in de richting van haar ouderlijk huis, waarvan de schoorsteen nog net boven de in de voorjaarszon glimmende kleihopen zichtbaar is. Een infanterist of wellicht een 'off the road-ridder' zou deze barrière kunnen nemen. Voor Anja is het echter te veel. De moeilijke keuze moet ge maakt worden: omrijden via Serooskerke óf omrijden via Vrouwenpolder. Het leven zal nooit meer zijn als vroeger. Nog meer problemen De barrièrewerking van de nieuwe verkeers ader verscheurt niet alleen het familieleven van een vredige plattelandsfamilie, het hin dert ook een aantal ondernemers in hun bedrijfsuitoefening. Je zal maar een loon- werkersbedrijf hebben in Sint Laurens terwijl de te bewerken percelen aan de andere kant van de nieuwe weg liggen. Of: wat te denken van de route van het open baar vervoer, waaraan sommige mensen nu eenmaal overgeleverd zijn? Komt de bus überhaupt nog wel in Serooskerke? En: hoeveel ongevallen zullen er plaatsvinden als fietsers, landbouwvoertuigen en bestem mingsverkeer elkaar dagelijks moeten dulden op de parallelwegen naast de N57? Maar ook: hoe zit het met een mogelijke aan tasting van Fort de Haak, een gebied met een hoge cultureel-maatschappelijke waarde? Weemoedig voor u uitstarend kunt u wellicht zo nog een aantal andere grote bezwaren bedenken (bijvoorbeeld sluiproutes, wellicht vlak bij uw huis?). Wat doet het waterschap? Eigenlijk is de vraagstelling niet helemaal juist. Immers het waterschap hééft in het recente verleden al het nodige gedaan. Destijds als wegschap Walcheren en later als Zeeuwse Eilanden, zijn in de voorbereidende fase, voor de vaststelling van het tracé en de daarop volgende studie naar diverse knel punten, de belangen voor de ingezetenen steeds nadrukkelijk door de in het project team deelnemende weg- en waterschaps ambtenaren naar voren gebracht. Op deze wijze heeft de stem van het waterschap het uiteindelijke ontwerp zeker mede bepaald. De rol van het waterschap is daarmee echter nog lang niet uitgespeeld. De Open Planuitwerking Rijkswaterstaat heeft besloten het proces van het definitief vaststellen van het tracé - althans de marginale ruimte die nog over is - èn de aansluitingen op de N57 met behulp van belanghebbenden te voeren. In een 'Open Planproces' kunnen 96 Walchenaren of andere belanghebbenden (weggebruikers, aanwonenden, ondernemers etc.) meedenken over het uiteindelijke eindresultaat. Dit open planproces verloopt in drie fasen: 1. Stem. In subgroepen worden per deel- traject creatieve dialogen opgestart o.l.v. professionele begeleiders met als doel de problemen te inventariseren en prioriteiten te stellen. De uitkomsten worden vervolgens getoetst bij een breder publiek en voorge legd aan deskundigen van alle bij het project betrokken overheidsorganisaties (een deskun- digentoets). Daarna draagt het projectteam drie probleemstellingen aan bij het Bestuur lijk Overleg. 2. Agora (uit het Grieks: onderhandelings plaats/markt). Aan deze fase wordt ook door 96 personen deelgenomen. Zij staan voor de taak de geprioriteerde problemen te beschrij ven in kansrijke oplossingen. Een 'denktank' van specialisten zal de resultaten beoordelen op haalbaarheid, kosten en baten en moge lijke andere effecten. Ook hierna volgt de toetsing bij een breder publiek. Het project team schrijft vervolgens een advies aan het 'bevoegd gezag'. Dat bevoegd gezag wordt gevormd door Rijkswaterstaat, die het hele project leidt, de gemeenten Veere en Middel burg, de Provincie Zeeland en het waterschap Zeeuwse Eilanden. Van deze overheden vor men bestuurlijke vertegenwoordigers het Bestuurlijk Overleg van dit project. 3. Actie. In de laatste fase van het proces worden de kansrijke oplossingsrichtingen door het projectteam verder uitgewerkt ten behoeve van de bestemmingsplan-uitwerking en het uitvoeringsplan, waarna en na de be stuurlijke keuze met de aanleg kan worden begonnen. Het waterschap is in het projectteam ver tegenwoordigd door de heer S.J. Lous en schrijver dezes, en in het Bestuurlijk Overleg door de heer mr. B.J. van Putten. In het deskundigenpanel gaat een aantal gerenommeerde waterschappers zitting nemen. Al met al een een redelijke garantie dat de belangen van alle ingezetenen op gepaste wijze bewaakt worden. Hoe fietst de - overigens fictieve - Anja Minderhoud later naar haar ouders Van Rijkebuurtweg naar Boshoekweg is nu nog een peuleschil... maart 1996 13 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1996 | | pagina 13