Waterbeheersing verbeterd door aanpassing gemaal Maelstede Verbetering waterkwaliteit Weversinlaag centrale punt is: een goede onderlinge communicatie. En communicatie is niet alleen maar informatievoorziening 'van boven naar beneden', maar het is tweerichtingsverkeer: zeg als werknemer wat je denkt, wat je dwars zit en spui je ideeën.' Onzekerheid Tijdens de bijeenkomsten was er gelegenheid voor iedereen om knelpunten te berde te brengen. Wat kwam daar uit en wat gebeurt daarmee 'Wat mij opviel is dat er twee soorten knel punten op tafel kwamen: problemen die er op dat moment al waren en knelpunten die men verwacht. Zo is er bijvoorbeeld genoemd: het zou wel 's veel bureaucratischer kunnen worden door de massaliteit van de organi satie. Of: door die taakcultuur is de kans groot dat er een hokjesgeest ontstaat. Als die verwachting er is, moet daar toch iets mee gebeuren, ook al is de fantasie altijd rijker dan de werkelijkheid en niet gebaseerd op feitelijke ervaring. Maar er kwamen ook knelpunten naar voren die feitelijk correct zijn, zoals het feit dat de mandateringsrege ling nog niet rond is en dat de bedragen van de budgettering naar de werkvloer toe nog niet bekend zijn. Dat zijn zaken die zo snel mogelijk moeten gebeuren. Interne informa tievoorziening is daarbij van groot belang: prikborden, personeelsblad, terugkoppeling na sector- of afdelingsoverleg, netwerkmede delingen en noem maar op. Dan voorkom je al heel veel knelpunten. Ook door open te zijn. Zijn er knelpunten op je afdeling, zit er dan kort op, wees duidelijk in het uitspreken van je verwachtingen, leg de resultaten vast en rapporteer aan je eigen leidinggevende, zodat die jou weer kan ondersteunen om de problemen op te lossen, ledereen moet weten om te gaan met onzekerheid. Dat die er is, is heel normaal in een gloednieuwe organisatie. Onzekerheid bij jezelf, maar ook onzekerheid bij je collega's. Soms komt dat voort uit angst voor veranderingen. Dan moet je daar iets aan doen: informatie, scholing, overleg, persoonlijk contact. Eigenlijk willen we allemaal wel dat alle obstakels op de weg voor ons worden weggehaald: het rozegeur- en-maneschijn-syndroom. Maar zo zit 't niet in elkaar in een organisatie, in het hele leven trouwens niet.' maart 1996 'Op het gemaal heeft geen zegen gerust'. Zo begon de dijkgraaf van het voormalige waterschap Noord- en Zuid-Beveland op 23 maart 1995 tijdens de algemene vergadering zijn pleidooi voor ombouw van het gemaal Maelstede bij 's-Gravenpolder. Vanaf de in gebruikstelling van het gemaal in 1973 heb ben de beide dieselmotoren sterk getrild waardoor de maximum capaciteit van de pompen niet benut kon worden. Het be- malingsgebied werd zo bij hevige neerslag en hoge buitenwaterstanden niet verlost van het overtollige water. In het verleden heeft dit regelmatig wateroverlast veroorzaakt. Het vervangen van de oude dieselmotoren was dus noodzakelijk. Het voorstel tot ombouw van het gemaal werd aangenomen en na de laatste opleve ring, begin deze maand, wordt Maelstede nu volledig elektrisch aangedreven. De nieuwe elektromotoren leveren voldoende capaciteit om bij maatgevende afvoer het onderlopen van landerijen en woningen te voorkomen. En ze zijn frequentie-geregeld: de motoren leveren bij een laag waterniveau automatisch maar eenderde van hun vermogen, terwijl toch 70% van de capaciteit benut blijft. Dit bespaart veel energie. Ook is de geluidsover last, veroorzaakt door het resoneren van de dieselmotoren verdwenen. Gemaal Maelstede wordt nu volledig automa tisch bestuurd; de besturing van het naast gelegen effluentgemaal van de awzi Willem Annapolder is hierin opgenomen. Ook wordt de sturing afgestemd op die van de onder bemaling de Poel bij 's-Heer Abtskerke. Dit maakt het mogelijk om gegevens over de waterkwaliteit en het waterniveau van dit afwateringsgebied, ca. 6100 ha groot, te regi streren. De totale investering voor de om bouw van het gemaal bedroeg 745.000,-. Voor de besparing van energie door de frequentie-geregelde motoren heeft DeltaN in het kader van de STIMAT-regeling een subsidie toegekend van 15.000,-. De Provincie Zeeland is van plan baggerwerk te verrichten in de Weversinlaag in Midden- schouwen. De kosten daarvan zijn geraamd op 122.000.-. In het zogenaamde Water programma 1996 heeft de Provincie 30.000,- hiervoor opgenomen. Het resterende bedrag verwacht de Provincie te krijgen via de Bijdrageregeling Gebiedsgericht Milieubeleid (BGM). Er is echter gebleken dat deze BGM nooit meer dan 50% bedraagt. Vandaar dat nu het waterschap Zeeuwse Eilanden van de Provincie Zeeland het verzoek heeft gekregen om bij te dragen in de kosten van dit bagger werk. Uitvoering van het werk in de Wevers inlaag kan aanmerkelijk goedkoper zijn als dit gelijktijdig plaatsvindt met baggerwerk in de naastliggende Flaauwersinlaag, dat in de loop van dit jaar door het waterschap uit gevoerd zal worden. Bovendien sluit het project goed aan bij de beheerstaak van het waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1996 | | pagina 9