Groot onderhoud aan wegen
Meerjarenplan
onderhoud
kreukelbermen
De wegverharding van sommige wegen die
redelijk vlak en goed berijdbaar zijn, maar
waar toch een veroudering valt waar te nemen,
wordt geconserveerd. Eerst worden eventuele
slechte plekken (bijvoorbeeld scheuren) ge
repareerd. Vervolgens wordt een slijtlaag
aangebracht bestaande uit een op de weg
gespoten laag bitumen, waaroverheen een
steenslaglaagje wordt aangebracht.
Die behandeling hebben 114 kilometer weg
gedeelten verspreid over het beheersgebied
van waterschap Zeeuwse Eilanden onder
gaan. Bovendien werd ca. 60 kilometer weg-
belijning opgefrist of opnieuw aangebracht.
Uit verkeersveiligheidsoogpunt kregen
sommige weggedeelten via de wegbelijning
een visuele versmalling, bijvoorbeeld een
fietssuggestiestrook.
Het onderhoud aan de weg strekt zich ook
tot de wegbermen uit. Normaal gesproken
beperkt het onderhoud zich tot maaien,
snoeien en waar nodig repareren. De laatste
tijd echter houdt de iepziekte ernstig huis,
vooral op Walcheren. Om die reden worden
29.000 kleine en 3.100 middelgrote iepen ge
rooid, Hoewel geprobeerd wordt grote iepen
te behouden door ze te injecteren met een
biologisch bestrijdingsmiddel, moeten toch
113 exemplaren met een diameter groter
dan 40 cm worden gekapt. Op Zuid-Beveland
worden verder in totaal 195 bomen gekapt
en 45 are struikbeplanting verwijderd;
de bedoeling hiervan is vooral wildgroei te
voorkomen.
De ruim 2200 km plattelandswegen, waarvan
het waterschap wegbeheerder is, eisen natuur
lijk hun onderhoud. Via visuele inspectie van
alle wegen (het ene jaar de ene, het jaar
daarop de andere helft) wordt vastgesteld,
welke weggedeelten aan een onderhouds
beurt toe zijn. Slechte weggedeelten waarvan
ook het dwarsprofiel niet meer in orde is
(insiders spreken van dwarsonvlak) krijgen
een nieuwe deklaag. Vóór dat gebeurt, wordt
eerst onderzocht wat de oorzaak van de
slechte conditie van de weg is en welke draag
kracht hij moet hebben. Aan de hand daarvan
wordt bepaald hoe dik de nieuwe deklaag
Belijning en bochtsignalering, belangrijke
aspecten van verkeersveiligheid op platte
landswegen
moet zijn. Deze zomer is veertig kilometer
weg in het waterschapsgebied met een nieuwe
deklaag bestaande uit slakkenasfaltbeton
weer 'glad onder profiel' gebracht.
Belangrijk onderdeel van de dijken zijn de
kreukelbermen. Hiermee wordt bedoeld de
laag stortsteen die de onderkant van de steen
glooiing van een dijk (de teen) beschermt
tegen ondermijning door het water.
Beschadiging van de teen zet zich door in de
bovenliggende steenbekleding en leidt tot
kostbare reparaties. De kreukelberm verzorgt
in feite de flexibele overgang van de harde
dijkbekleding naar het zachte en fluctuerende
voorland. Om het onderhoud planmatig aan
te pakken, is de lengte en de staat van onder
houd van alle kreukelbermen in het beheers
gebied van waterschap Zeeuwse Eilanden
geïnventariseerd. Uitgerekend is, dat er jaar
lijks 9.550 ton stortsteen nodig is om de
kreukelbermen van de dijken langs de Ooster
en Westerschelde, het Veerse Meer en de
Grevelingen in goede staat te houden. Het
afgelopen jaar en het komend jaar is hier
voor een post van 407.500,- in de begroting
opgevoerd. Nu al is bekend, dat er vanaf 1998
jaarlijks een bedrag van 442.250,- nodig is.
Het aanbrengen van stortsteen om de
kreukelberm te verstevigen
Inmiddels zijn de bestortingswerkzaamheden,
voor het eerst in de geschiedenis van water
schap Zeeuwse Eilanden in één bestek ge
vat, uitgevoerd. In het totaal 30 locaties op
Schouwen- Duiveland/Tholen, 3 in Walcheren/
Noord-Beveland en 21 in Zuid-Beveland zijn
voorzien van een laag aanvullende stort
steen, waardoor de kreukelbermen weer
optimaal in orde zijn.
Op donderdag 12 september nam de heer
A.W. van de Hoef, vice-voorzitter van de
Beheerscommissie Laboratorium Zeeuwse
Waterschappen bij Auto Sturm te Middelburg
twee auto's in ontvangst, waarmee de mon
sternemers voortaan hun werk gaan doen. De
auto's hebben behalve een grote koelcel ook
een flinke werkruimte waar de monsters
voorbehandeld kunnen worden.
september 1996
11
waterwerker