Groot onderhoud aan wegen Meerjarenplan onderhoud kreukelbermen De wegverharding van sommige wegen die redelijk vlak en goed berijdbaar zijn, maar waar toch een veroudering valt waar te nemen, wordt geconserveerd. Eerst worden eventuele slechte plekken (bijvoorbeeld scheuren) ge repareerd. Vervolgens wordt een slijtlaag aangebracht bestaande uit een op de weg gespoten laag bitumen, waaroverheen een steenslaglaagje wordt aangebracht. Die behandeling hebben 114 kilometer weg gedeelten verspreid over het beheersgebied van waterschap Zeeuwse Eilanden onder gaan. Bovendien werd ca. 60 kilometer weg- belijning opgefrist of opnieuw aangebracht. Uit verkeersveiligheidsoogpunt kregen sommige weggedeelten via de wegbelijning een visuele versmalling, bijvoorbeeld een fietssuggestiestrook. Het onderhoud aan de weg strekt zich ook tot de wegbermen uit. Normaal gesproken beperkt het onderhoud zich tot maaien, snoeien en waar nodig repareren. De laatste tijd echter houdt de iepziekte ernstig huis, vooral op Walcheren. Om die reden worden 29.000 kleine en 3.100 middelgrote iepen ge rooid, Hoewel geprobeerd wordt grote iepen te behouden door ze te injecteren met een biologisch bestrijdingsmiddel, moeten toch 113 exemplaren met een diameter groter dan 40 cm worden gekapt. Op Zuid-Beveland worden verder in totaal 195 bomen gekapt en 45 are struikbeplanting verwijderd; de bedoeling hiervan is vooral wildgroei te voorkomen. De ruim 2200 km plattelandswegen, waarvan het waterschap wegbeheerder is, eisen natuur lijk hun onderhoud. Via visuele inspectie van alle wegen (het ene jaar de ene, het jaar daarop de andere helft) wordt vastgesteld, welke weggedeelten aan een onderhouds beurt toe zijn. Slechte weggedeelten waarvan ook het dwarsprofiel niet meer in orde is (insiders spreken van dwarsonvlak) krijgen een nieuwe deklaag. Vóór dat gebeurt, wordt eerst onderzocht wat de oorzaak van de slechte conditie van de weg is en welke draag kracht hij moet hebben. Aan de hand daarvan wordt bepaald hoe dik de nieuwe deklaag Belijning en bochtsignalering, belangrijke aspecten van verkeersveiligheid op platte landswegen moet zijn. Deze zomer is veertig kilometer weg in het waterschapsgebied met een nieuwe deklaag bestaande uit slakkenasfaltbeton weer 'glad onder profiel' gebracht. Belangrijk onderdeel van de dijken zijn de kreukelbermen. Hiermee wordt bedoeld de laag stortsteen die de onderkant van de steen glooiing van een dijk (de teen) beschermt tegen ondermijning door het water. Beschadiging van de teen zet zich door in de bovenliggende steenbekleding en leidt tot kostbare reparaties. De kreukelberm verzorgt in feite de flexibele overgang van de harde dijkbekleding naar het zachte en fluctuerende voorland. Om het onderhoud planmatig aan te pakken, is de lengte en de staat van onder houd van alle kreukelbermen in het beheers gebied van waterschap Zeeuwse Eilanden geïnventariseerd. Uitgerekend is, dat er jaar lijks 9.550 ton stortsteen nodig is om de kreukelbermen van de dijken langs de Ooster en Westerschelde, het Veerse Meer en de Grevelingen in goede staat te houden. Het afgelopen jaar en het komend jaar is hier voor een post van 407.500,- in de begroting opgevoerd. Nu al is bekend, dat er vanaf 1998 jaarlijks een bedrag van 442.250,- nodig is. Het aanbrengen van stortsteen om de kreukelberm te verstevigen Inmiddels zijn de bestortingswerkzaamheden, voor het eerst in de geschiedenis van water schap Zeeuwse Eilanden in één bestek ge vat, uitgevoerd. In het totaal 30 locaties op Schouwen- Duiveland/Tholen, 3 in Walcheren/ Noord-Beveland en 21 in Zuid-Beveland zijn voorzien van een laag aanvullende stort steen, waardoor de kreukelbermen weer optimaal in orde zijn. Op donderdag 12 september nam de heer A.W. van de Hoef, vice-voorzitter van de Beheerscommissie Laboratorium Zeeuwse Waterschappen bij Auto Sturm te Middelburg twee auto's in ontvangst, waarmee de mon sternemers voortaan hun werk gaan doen. De auto's hebben behalve een grote koelcel ook een flinke werkruimte waar de monsters voorbehandeld kunnen worden. september 1996 11 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1996 | | pagina 11