De kla is konin Column: Van de dijkgraaf schapstaken) en dus een gedwongen winkel nering, heeft waterschap Zeeuwse Eilanden van het begin af 'De klant is koning' in het vaandei gevoerd. We gaan dus bij ons beleid niet uit van 'onderdanen', maar van 'klanten'. Klanten moet je goed bedienen, anders lopen ze bij je weg. En ook al kan een klant niet zo eenvoudig weglopen bij het waterschap, we gedragen ons bij Zeeuwse Eilanden alsof dat wél zou kunnen. Die klantgerichtheid komt in de praktijk ondermeer tot uiting in het volgende: Geen gesjoemel met veiligheid en zeker geen deltadijken doorsteken! Dus ontpol- dering is voor ons waterschapsgebied uit den boze. Minister Jorritsma kan net zo veel wijzen benoemen als ze wil, wij hebben ons standpunt bepaald. Een goede dienstverlening tegen een zo laag mogelijke prijs. Dat betekent in de De aloude waterschapstrits 'belang- betaling-zeggenschap' werpt een speciaal licht op de slogan 'De klant is koning'. Via de gekozen algemene vergadering en het gekozen dagelijks bestuur oefenen de inwoners (we spreken liever van ingelanden) hun zeggenschap uit. Maar er is wel sprake van een gedwongen winkelnering! Je kunt voor de meeste diensten die het waterschap levert, niet naar een concurrent lopen. Toch is die 'dwang' niet knellend voor de ingelanden, want de ambtenaren en de benoemde dijkgraaf worden voortdurend goed in de gaten gehouden door de gekozen bestuurders, zowel de leden van het dagelijks bestuur als de leden van de algemene ver gadering. Ondanks het ontbreken van concurrentie (al knabbelt DeltaN wel een ietsje aan de water praktijk dat we er nu volop aan werken om voor 1997 de tarieven als het maar enigszins kan niet te hoeven verhogen. (Als dat zou lukken zouden we uniek zijn binnen de Nederlandse overheid!) De kabinetsplannen om bewoners van het buitengebied extra zwaar te belasten kunnen onzerzijds dan ook op een zeer sterke afwijzing rekenen! Een open houding naar de klant; we heb ben niets te verbergen en klantenbinding blijft ons devies! Naar de klant toe gaan, met districtsver gaderingen, maar ook via de media, via dit blad, via voorlichting, via persoonlijke con tacten. Klachten en wensen serieus nemen en een sociaal ontheffingenbeleid voeren. Zorgen voor een goede uitstraling: een vlag die de lading dekt (zien onze auto's er niet verzorgd en betrouwbaar uit?) Ondanks deze klantgerichte houding gaat er ook bij ons wel eens wat fout. Waar ge hakt wordt, vallen spaanders. Maar onze klanten kunnen er op rekenen dat als we fouten maken, we die ook erkennen, er steeds van leren en - uiteraard - proberen ze te herstellen. Zeeuwse Eilanden is dan wel jong, modern en toekomstgericht, maar beseft ook voort durend dat de 'oude' taken niet verwaarloosd mogen worden. Zodat voor onze inwoners de lijfspreuk van Willem van Oranje - ook te vinden op de kerk van Schore - steeds intact blijft: Saevis tranquillus in undus 'Rustig temidden der woedende baren' juni 1996 3 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1996 | | pagina 3