Cent van Dijke: 'Problemen heeft de fusie in onze contacten met de ingelanden niet op geleverd. Klompe: 'Natuurlijk moet ik er direct bij zeggen dat het waterschap zich nog wel moet bewijzen. Er zijn - gelukkig maar - nog geen calamiteiten of bijna-calamiteiten geweest. Nog geen grote wateroverlast, nog geen stormen met kritieke situaties aan de keringen. Ais in dat soort situaties het waterschap ook dicht bij de ingelanden staat, goed bereikbaar is en snel kan handelen, pas dan kunnen we echt tevreden zijn. Eerder niet.' Gebiedscommissies Ter ondersteuning van de algemene vergadering zijn ondermeer gebiedscommissies actief, waarin hoofdingelanden zitting hebben die vooral thuis zijn in een bepaald gebied en de belangen daar van op het oog hebben. Er zijn er vier: Tholen/ Sint Philipsland, Schouwen-Duiveland, Walcheren/ Noord-Beveland en Zuid-Beveland, elk onder voorzitterschap van de betreffende gebiedsge- zworene. Deze commissies vergaderen altijd ongeveer twee weken voor een bijeenkomst van de algemene vergadering om de agenda daarvan (voor-zover het punten zijn die het eigen gebied betreffen) voor te bespreken en de av - gevraagd of ongevraagd - te adviseren. Verder komen voor al de regionale huur- en pachtzaken aan de orde. De vergaderingen van deze commissies zijn open baar, maar tot nu toe wordt van deze gelegen heid tot meeluisteren slechts mondjesmaat ge bruik gemaakt door de ingelanden. Zo is de 'publieke tribune' tijdens de Zuidbevelandse commissievergaderingen nog onbezet gebleven, maar op Tholen en Sint Philipsland is er daaren tegen wel regelmatig belangstelling van inge landen. Ook de Eendrachtbode is daar nagenoeg altijd present, zodat de Thoolse ingelanden vol ledig op de hoogte (kunnen) zijn. Zeer geregeld komen - vooral tijdens de rond vraag - 'klachten' op tafel die de hoofdinge landen hebben vernomen van 'hun' ingelanden, vaak zeer gedetailleerd. Toch is dat niet het belangrijkste doel van de commissies. Sjako Schipper, districtshoofd Beheer Onder houd Oppervlaktewater van het district Zuid- Beveland: 'Uiteraard hebben we er niets op tegen als er in detail tekortkomingen op tafel komen. Maar meestal zijn het problemen die veel sneller en efficiënter voor de betreffende ingeland opgelost kunnen worden, wanneer het districtskantoor wordt gebeld. Vaak is het pro bleem dan zó uit de wereld. Daar is de ingeland toch ook mee gebaat. Klachten hoeven niet per se via het bestuur. We willen graag snel en direct onze klanten helpen; dat is de belangrijkste doel stelling van het districtskantoor'. Districtskantoor Weten de ingelanden de weg naar de districts kantoren? En kunnen ze altijd de juiste man vin den voor hun vragen over bijvoorbeeld vergun ningen en waterpeil? We leggen ons oor eens te luisteren in één van de districtskantoren, dat te Middelburg. Telefoniste/receptioniste/typiste Jeannette van Glabbeek: 'De ingelanden komen hier meestal op afspraak met de districtshoofden of -opzichters praten. Onverwacht komt er ook wel 's iemand met een vraag of probleem en die wordt dan meestal ook gelijk geholpen. Toch worden naar ons idee vooral de kantonniers buiten aangesproken en die wijzen dan verder de weg in de organisatie. Zo komt ook de op sporingsambtenaar die hier zijn standplaats heeft aan de meeste contacten. Het werkt tot nu toe - na de gebruikelijke startproblemen - behoorlijk goed. Dat er nog mensen zijn die naar het Polderhuis in Westkapelle bellen of er voor de deur staan, is niet helemaal te voorkomen; de buitendienst van het waterschap heeft daar zó lang gezeten...' Van de mogelijkheid om stukken in te zien, bijvoorbeeld de ontwerp-keur, wordt op de districtskantoren ook geregeld gebruik gemaakt. 'Wat nog wel wennen is voor de burgers', vertelt Jeannette', 'is dat zij nu niet meer met contante betalingen in Middelburg terecht kunnen. Ook met vragen over belastingen komen ze nog wel 's. Dan nemen we zelf direct contact op met de belastingmensen in Goes en wordt ter plekke een afspraak gemaakt of worden de vragen beantwoord.' Steunpunt Een verhaal apart is natuurlijk het 'steunpunt Tholen' te Sint Maartensdijk. Aanvankelijk was het de bedoeling dat dit kantoortje (gelegen aan/naast het Polderhuis van het voormalig waterschap Tholen) wel de basis zou zijn van de kantonniers en opzichters die op Tholen en Sint Philipsland werken, maar dat het niet permanent bemand zou worden door bijvoorbeeld een tele foniste. Het steunpunt zou op afspraak te bezoe ken zijn en de telefoon zou opgenomen worden in het districtskantoor Zierikzee, waarvan het steunpunt eigenlijk een filiaal is. In de praktijk echter is het steunpunt bijna altijd wel bemand en kan de ingeland direct geholpen of doorver wezen worden. Cent van Dijke, districtshoofd Beheer Onder houd Oppervlaktewater van het district Schouwen-Duiveland/Tholen was voor de fusie werkzaam in het eerdergenoemde Polderhuis en kan dus vergelijken: 'Er is niet veel verschil. De Thoolse ingelanden weten de weg naar het steunpunt goed te vinden. Over de verandering is natuurlijk ook goed ruchtbaarheid gegeven. Gek scherend hoor je wel 's: "Zitje er nog wel?", maar problemen of vertraging heeft de fusie in ons dagelijks werk en in de contacten met de ingelanden niet opgeleverd. De kantonniers, districtshoofden en opzichters waren en zijn nog steeds voor de meeste ingelanden hét aanspreek punt van het waterschap, dus feitelijk is er niet veel veranderd.' Overleg op het districtskantoor Zuid- Beveland. Rechts Sjako Schipper, links districtsopzichter B&O Oppervlaktewater Rinus Verdonk. juni 1996 9 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1996 | | pagina 9