Hans van der Meuten
ken en de vier Zeeuwse dijkgraven de uitein
delijke beslissingen nemen.
De kern van het projectbureau Zeeweringen
bestaat uit vaste medewerkers van Rijks
waterstaat, aangevuld met medewerkers van
de Zeeuwse waterschappen. Zij zijn praktisch
rond met de voorbereidingen voor de aan
passing van de vier dijkvakken aan de
Westerschelde die als eerste aan de beurt
komen: de Borsselepoider in Zuid-Beveland
en de Wilhelmus-/Kruispolder, de Klein
Huissens/-Eendragtpolder en de Hans van
Kruiningenpolder in Zeeuws-Vlaanderen.
Start van het werk: meteen na afloop van het
stormseizoen, dus 2 april. Het werk moet
klaar zijn voor het volgende stormseizoen,
dat 1 oktober begint. Hoe je zo'n karwei aan
pakt, vertellen op deze pagina's drie mensen,
die er vanaf het begin bij betrokken zijn.
Bouwdienst Utrecht,
Rijkswaterstaat
maart 1997
belang voor de betrokkenheid van alle partij
en. Ja, en hoe begin je dan?
Je gaat eerst samen met de waterschapsmen
sen de bestekstekeningen van de dijken, zoals
ze destijds zijn gemaakt, bekijken. Klopt de
tekening met de situatie van nu of zijn er
aanpassingen geweest? Dan ga je ter plaatse
kijken. Hoe ligt alles erbij, hoe is de situatie
onder de bekleding, je doet metingen, je
maakt foto's. Heb je alle gegevens verzameld,
dan kun je met de computer uitrekenen hoe
de huidige sterkte is. Je laat het RIKZ uitreke
nen wat voor waterstanden en wat voor gol
ven het dijkgedeelte moet kunnen doorstaan
om aan de normen van de Wet op de water
kering te voldoen. Dat zijn de hydraulische
randvoorwaarden. Is de huidige situatie insta
biel, zoals bij deze vier dijkvakken het geval
is, dan ga je berekenen wat er moet gebeu
ren om de juiste stabiliteit te krijgen.
Geleidelijk wordt dan duidelijk wat er moet
veranderen in constructie en materiaal en
begin je met het maken van bestekken.
Natuurlijk zijn er diverse mogelijkheden wan
neer je een dijkgedeelte gaat versterken.
Daarom worden er eerst criteria opgesteld
om tot keuzes te komen: welk materiaal kies
je, is het geschikt voor die plek, wat kost het,
is het snel beschikbaar, heeft het effecten op
het milieu, is het onderhoudsgevoelig, stem
men de waterschappen ermee in? Al deze
overwegingen en het voorgestelde ontwerp
worden opgenomen in een ontwerpnota
voor de opdrachtgever, in dit geval
Rijkswaterstaat Directie Zeeland.
Wanneer de opdrachtgever akkoord is, wor
den de bestekken gemaakt en gepubliceerd
in de Staatscourant. Dan kan er tot aanbeste
ding worden overgegaan. Het werk dat het
eerst van start gaat, is op 5 maart aanbesteed
voor een bedrag van 7.673.000,- excl. BTW.
De andere drie aanbestedingen volgen bin
nenkort. We kunnen dus meteen na het
stormseizoen op 2 april beginnen! Overigens
zijn we inmiddels met een stuk of vijftien
man, afkomstig uit verschillende diensten van
Rijkswaterstaat zoals de Bouwdienst in
Utrecht, de Dienst Weg- en Waterbouw uit
Delft en Directie Zeeland.'
'Meteen nadat het besluit gevallen was,
dat de meest urgente dijkvakken in Zeeland
in 1997 aangepast moesten worden, heeft
Rijkswaterstaat vast een paar mensen, waar
onder Hans Johanson van de DWW uit Delft
en mij, in Goes gedetacheerd om de werken
voor te bereiden. Dat was eind november.
Hoe de conditie van de dijkvakken was, was
al bekend uit de inventarisaties. Op grond
hiervan en met de wetenschap dat de voor
bereidingstijd krap was, wil je 1 april kunnen
beginnen, hebben we in overleg met de
waterschappen vier dijkvakken aangewezen
waar dat ook kon. Dat die vier gedeelten ook
in de vier Zeeuwse waterschappen liggen,
was niet doorslaggevend, maar wel van groot