gemeenten
v
Overal waar oppervlaktewater is, overal waar leven in water kan zijn, is het
waterschap de kwaliteitsbeheerder. Dus ook van water in de stad, zoals in de
Vesten van Goes. Nu is dat stadswater absoluut geen schoolvoorbeeld van
water van een goede kwaliteit. Daar moet wat aan worden gedaan. Maar
wie doet wat, wanneer en waarom? En wie zal dat betalen: de gemeente,
het waterschap, het Rijk? Rond de tafel zitten J.A. Dees, hoofd sector
Waterbeheer, A. W. van de Hoef, lid van het dagelijks bestuur van Zeeuwse
Eilanden en A.L. Boonman, hoofd technische zaken van de gemeente Goes.
Waterbeheersing is een taak van het
waterschap en sinds 1975 hoort daar water
kwaliteit bij. Toch hield vroeger de taak van
het waterschap op bij de grens van de
bebouwde kom. De grootste belangen van
het waterschap zaten in het buitengebied.
Het zwaartepunt van het stadswaterbeheer
kwam bij de gemeente te liggen. De gemeen
te regelde riolering, afwatering en peilbeheer
binnen de bebouwde kom. Na het ambtelijk
overleg tussen de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten en de Unie van
Waterschappen in 1990, is vastgelegd in 'het
gele boekje' dat het waterschap zorg draagt
voor de afwatering en de gemeente voor de
ontwatering van stadswater. Nu besteedt het
schetsontwerp van de vierde Nota waterhuis
houding alle aandacht aan 'duurzaam
gebruik' van water, waarbij ook het watersys
teem in de stad belicht wordt. We moeten de
waterkringloop binnen de bebouwde kom
maart 1997
7
waterwerker