Dieselmotor gemaal Boreel zwijgt... groener en goedkoper Groenstructuurplan: In beplantingsbeheer van de voormalige fusiepartners van waterschap Zeeuwse Eilanden zaten grote verschillen. Met het groenstructuurplan streeft Zeeuwse Eilanden naar een planmatige en efficiënte aanpak van het gehele beplantingenbeheer, zonder dat dit leidt tot 'een groene eenheidsworst'. De regionale verschillen moeten in het toe komstig beheer ook tot hun recht kunnen komen. De landschappelijke karakteristieken van de verschillende eilanden zijn hierbij belangrijke uitgangspunten. De splitsing in oudland- en nieuwlandgebie- den is van wezenlijk belang voor de land schappelijke verschijningsvorm. Oudlandgebieden (die gebieden die van oudsher bij eb en vloed droog bleven en bewoond waren) hebben een eigen structuur en opbouw. Het wegenpatroon is vaak grillig. Veel oudlandgebieden hebben hun oorspron kelijke karakter verloren. De watersnoodramp van 1953 is hier - in samenhang met de her verkavelingen die volgden - debet aan. Op Walcheren is het de inundatie van 1944 geweest die het landschappelijk aanzien ingrijpend heeft veranderd; 'de Tuin van Zeeland' was op slag verdwenen. Op Walcheren en Schouwen-Duiveland vor men de wegbeplantingen - dikwijls met een gesloten haagachtig karakter - nu een hoofd onderdeel van de landschapsstructuur en zijn bepalend voor de landschappelijke kwaliteit. Dat geldt ook voor het verkavelde oudland gebied in de Zak van Zuid-Beveland. Wegbeplantingen in nieuwlandgebieden hebben over het algemeen een minder geslo ten karakter en bestaan overwegend uit bomenrijen. De afgelopen jaren zijn er al ver schillende pogingen ondernomen een start te maken met de omvorming van de door ziekte en ouderdom geplaagde haag- en laanbe planting. Kwaliteitsproblemen, eenzijdige soortensamenstelling, ouderdom en ziektege voeligheid (iepziekte, bacterievuur) zijn er debet aan dat het waterschap momenteel onvoldoende toekomt aan uitvoering van zijn reguliere onderhoudstaak. Het groenstructuurplan stelt een actief beleid voor, gericht op een gezonde beplanting met landschappelijke en ecologische betekenis, waarbij rekening wordt gehouden met het aspect verkeersveiligheid. De beplantings structuren worden hersteld en de beheerkos- ten zullen naar verloop van tijd afnemen. Het groenstructuurplan moet nog het groene licht krijgen van de algemene vergadering: dit zal een van de eerste, belangrijke besliss ingen zijn van het nieuwe bestuur. Pas hierna kan het plan in detail gestalte krijgen. De 'diesel van Boreel' wordt met dank voor bewezen diensten geconserveerd. Waarschijnlijk was het tijdens de hevige regenval van de eerste week van maart de allerlaatste keer dat het stampende geluid van de dieselmotor van gemaal Boreel te horen was. De zes-cilinder gigant uit 1953 is na een zeer werkzaam leven aan pensioen toe. Deze zomer wordt de aandrijving van de grootste pomp omgezet in een elektrische, zodat gemaal Boreel vanaf komende herfst voortaan volledig (drie pompen) op elektrici teit werkt. Bij noodgevallen is overigens een noodstroomaggregaat beschikbaar. De fraaie dieselmotor (Stork/Hesselman) gaat als dank voor bewezen diensten uiteraard niet naar de schroothoop, maar krijgt in het gemaal een ereplaats en wordt zodanig geconserveerd dat hij als museumstuk 'droog' kan draaien. Voor het zover is worden video opnamen gemaakt, zodat de werking en het handmatige starten van de dieselmotor voor- technisch-historisch geïnteresseerd nageslacht te bewonderen blijft. april 1998 11 watervuerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1998 | | pagina 11