I.
Rechts van de jalon de kade van één van de zes vakken, links ervan van binnen naar buiten: cunet voor het rijpad, de zojuist gegraven
bezinksloot en een bestaande watergang.
Wasstraat
Omdat het in hoofdzaak om verontreinigd
slib gaat dat daar ligt te ontwateren, wordt
uiteraard de nodige zorg besteed aan veilig
heid. Het hek om het terrein maakt duidelijk
dat het 'verboden toegang' is. Alle vertrek
kende vrachtauto's moeten door een was
straat, zodat geen achtergebleven restje
verontreinigde bagger op de openbare weg
terecht komt. Die wasstraat is een soort open
container, die automatisch de banden en de
achterkant van de vrachtauto met harde,
gerichte waterstralen schoonmaakt. De
chauffeur kan rustig blijven zitten, maar
moet vóór hij vertrekt het schoonmaakwerk
wel even controleren.
Het brein achter het baggerdepot is Lidwien
Willemse, medewerkster waterkwaliteit/
waterbodems. Zij is nu bezig het beheersplan
voor het depot op te stellen. Dat plan geeft
antwoord op vragen als: welke specie komt
in aanmerking voor het depot en in welk vak
moet het dan gestort worden, waar en hoe
vaak moet er bemonsterd worden, wat te
doen bij calamiteiten? Lidwien: 'Er zal - zeker
in de maanden augustus tot november - flink
wat slib komen, maar ik denk niet dat het zó
druk wordt, dat het depot continu bemenst
moet zijn. Er komt een systeem met een slag
boom bij de ingang, die de chauffeur met
een pasje opent. De chauffeur kan vervolgens
- hij krijgt uiteraard nauwkeurige instructies -
zelf zijn vrachtje lossen, zijn auto schoonspui
ten en weer vertrekken'.
Volumineus
De aanleg van het depot vordert gestaag,
hoewel het werk af en toe vanwege de hevi
ge regenval stil lag. Johnny de Rijke: 'De aan
nemer wil natuurlijk graag verder, maar als
er zoveel regen valt, vraag je om problemen
als je met zwaar materieel werkt. De grond is
hier zodanig dat het even duurt voordat het
water is weggezakt. Maar de verwachting is
toch wel dat het hele werk eind april klaar is;
als het eenmaal droog is, gaat het snel.'
Als het depot in mei operationeel is, zal er
vanuit het hele gebied van Zeeuwse Eilanden
slib worden gebracht. Het kleinere, bijna
overlopende depot bij 's-Gravenpolder wordt
ontlast. Eindelijk is er dan een oplossing van
een volumineus probleem. Want de bagger
staat het waterschap aan de lippen.
De stalen damwanden geven aan wat de
hoogte van de zes bakken gaat worden. Op
de voorgrond nog in de grond te verwerken
drainagemateriaal.
april 1998
5
waterwerker