nelheidscontrole
op Walcheren
Groot onderhoud paalhoofden
en kreukelbermen
Karakteristiek voor de Walcherse stranden
zijn de rijen paalhoofden, die op gezette
afstanden van elkaar een flink eind de zee
insteken. De een vindt ze mooi, de ander
heeft het over strandvervuiling. Vast staat wel
dat de paalhoofden de eerste hindernis vor
men voor het aanstormende water. Zij hou
den stromingen uit de kant en breken de gol
ven, waardoor het strand en de zeewering
minder te lijden hebben.
De houten palen zijn natuurlijk aan slijtage
onderhevig. Wanneer bij inspectie blijkt dat
vervanging noodzakelijk is, valt dat onder
onderhoudswerk dat het waterschap zelf
doet. Dit keer moeten er tussen Domburg en
Zoutelande op diverse plaatsen paalhoofden
vervangen worden, die in diep water liggen.
Het werk moet vanaf de zee gebeuren met
een schip voorzien van een hydraulische
kraan. Omdat het waterschap niet over derge
lijk zwaar materieel beschikt, is opdracht ver
leend aan een aannemer. Vanaf half septem
ber zijn zijn mensen bezig.
Het gaat om meer dan honderd palen, waar
van het transport alleen al een hele klus is. De
lengte van de palen varieert van tien tot
zeventien meter. Met speciale trilapparatuur
worden ze de grond ingedreven. De oude
palen waren gecreosoteerd, iets wat tegen
woordig niet meer is toegestaan. Ze worden
afgevoerd en vernietigd. De nieuwe palen zijn
van de hardhoutsoort basralocus, die geen
conserveerbehandeling nodig heeft en onge
veer zestig jaar meegaat.
Of het werk helemaal klaar komt voor het
winterseizoen, hangt af van de weersomstan
digheden. Bij harde westenwind moet het
werk onderbroken worden, omdat dan door
de golfbeweging nauwkeurig werken niet
mogelijk is en het vaartuig gevaar kan lopen.
Als dat vaak voorkomt gaan we volgend voor
jaar verder.
Wat wel op 1 november gereed moet zijn, is
het groot onderhoud aan de kreukelbermen
in het hele waterschapsgebied. De kreukel-
berm bestaat uit stortsteen en vormt de over
gang van de flexibele bodem van de kust naar
de harde steenglooiing van de dijk. Jaarlijks
gaat er een hoeveelheid stortsteen verloren
door de golfaanval op de oever en door ijs
gang. Daarom is aanvulling nodig. Dit jaar
bestaat die uit ruim 9000 ton steen. Het totale
werk is aanbesteed voor 605.000,- exclusief
btw. Daarbij komt nog ongeveer 150.000,—
aan hout voor de paalhoofden.
oktober werd door dijkgraaf
W.A. Gosselaar het startsein gegeven voor
het verkeershandhavingsproject Hart van
Walcheren. Het gaat om het traject van
Middelburg tot Westkapelle via Grijpskerke
en Aagtekerke. Het project is één van de
regionale Projecten Verkeershandhaving die
in 1998 starten op initiatief van het landelijk
Openbaar Ministerie.
Het betreft een tweebaans asfaltweg van het
waterschap. De weg is twaalf kilometer lang
en er geldt een limiet van 80 kilometer per
uur. De weg slingert door drie dorpskernen
(50 kilometer per uur). Bij de selectie van het
traject is als belangrijkste criterium het aantal
verkeersongevallen over de periode 1993-
1997 gebruikt. In het jaar 1997 was er sprake
van 17 verkeersongevallen, waarbij 9 gewon
den vielen. Tevens is gekeken naar het rijge
drag, met name naar gereden snelheden. De
wettelijk voorgeschreven snelheden op deze
weg worden vaak overschreden.
De bedoeling van dit project is het percenta
ge snelheidsovertreders ten opzichte van de
nulmeting die in de eerste week van oktober
zal worden gehouden, met minimaal een
derde deel terug te brengen.
Voor het handhaven van de snelheidslimiet
op het traject is gekozen voor een combina
tie van handhavingsmethoden: onbemande
controles met mobiele radarkasten, bemande
controles met mobiele radarset en bemande
controles met lasergun. De handhaving wordt
onder andere ondersteund door handha-
vingssignalen (blauwe borden met camera in
rode driehoek met de tekst 'controle') die
worden ingezet op en langs de trajecten
waar door de politie op snelheid wordt
gecontroleerd. De weggebruiker weet dus
zeker dat er wordt gecontroleerd, maar is
onzeker over het exacte moment en de pre
cieze plaats van controle.
In het kader van de Projecten
Verkeershandhaving wordt het project na
acht maanden geëvalueerd op effectiviteit en
efficiëntie, zodat eventuele bijsturing moge
lijk is. Daarnaast vindt - gedurende de gehele
looptijd van het project - een constante
terugkoppeling van resultaten plaats.
waterwerker
8
oktober 1998