nelheidscontrole op Walcheren Groot onderhoud paalhoofden en kreukelbermen Karakteristiek voor de Walcherse stranden zijn de rijen paalhoofden, die op gezette afstanden van elkaar een flink eind de zee insteken. De een vindt ze mooi, de ander heeft het over strandvervuiling. Vast staat wel dat de paalhoofden de eerste hindernis vor men voor het aanstormende water. Zij hou den stromingen uit de kant en breken de gol ven, waardoor het strand en de zeewering minder te lijden hebben. De houten palen zijn natuurlijk aan slijtage onderhevig. Wanneer bij inspectie blijkt dat vervanging noodzakelijk is, valt dat onder onderhoudswerk dat het waterschap zelf doet. Dit keer moeten er tussen Domburg en Zoutelande op diverse plaatsen paalhoofden vervangen worden, die in diep water liggen. Het werk moet vanaf de zee gebeuren met een schip voorzien van een hydraulische kraan. Omdat het waterschap niet over derge lijk zwaar materieel beschikt, is opdracht ver leend aan een aannemer. Vanaf half septem ber zijn zijn mensen bezig. Het gaat om meer dan honderd palen, waar van het transport alleen al een hele klus is. De lengte van de palen varieert van tien tot zeventien meter. Met speciale trilapparatuur worden ze de grond ingedreven. De oude palen waren gecreosoteerd, iets wat tegen woordig niet meer is toegestaan. Ze worden afgevoerd en vernietigd. De nieuwe palen zijn van de hardhoutsoort basralocus, die geen conserveerbehandeling nodig heeft en onge veer zestig jaar meegaat. Of het werk helemaal klaar komt voor het winterseizoen, hangt af van de weersomstan digheden. Bij harde westenwind moet het werk onderbroken worden, omdat dan door de golfbeweging nauwkeurig werken niet mogelijk is en het vaartuig gevaar kan lopen. Als dat vaak voorkomt gaan we volgend voor jaar verder. Wat wel op 1 november gereed moet zijn, is het groot onderhoud aan de kreukelbermen in het hele waterschapsgebied. De kreukel- berm bestaat uit stortsteen en vormt de over gang van de flexibele bodem van de kust naar de harde steenglooiing van de dijk. Jaarlijks gaat er een hoeveelheid stortsteen verloren door de golfaanval op de oever en door ijs gang. Daarom is aanvulling nodig. Dit jaar bestaat die uit ruim 9000 ton steen. Het totale werk is aanbesteed voor 605.000,- exclusief btw. Daarbij komt nog ongeveer 150.000,— aan hout voor de paalhoofden. oktober werd door dijkgraaf W.A. Gosselaar het startsein gegeven voor het verkeershandhavingsproject Hart van Walcheren. Het gaat om het traject van Middelburg tot Westkapelle via Grijpskerke en Aagtekerke. Het project is één van de regionale Projecten Verkeershandhaving die in 1998 starten op initiatief van het landelijk Openbaar Ministerie. Het betreft een tweebaans asfaltweg van het waterschap. De weg is twaalf kilometer lang en er geldt een limiet van 80 kilometer per uur. De weg slingert door drie dorpskernen (50 kilometer per uur). Bij de selectie van het traject is als belangrijkste criterium het aantal verkeersongevallen over de periode 1993- 1997 gebruikt. In het jaar 1997 was er sprake van 17 verkeersongevallen, waarbij 9 gewon den vielen. Tevens is gekeken naar het rijge drag, met name naar gereden snelheden. De wettelijk voorgeschreven snelheden op deze weg worden vaak overschreden. De bedoeling van dit project is het percenta ge snelheidsovertreders ten opzichte van de nulmeting die in de eerste week van oktober zal worden gehouden, met minimaal een derde deel terug te brengen. Voor het handhaven van de snelheidslimiet op het traject is gekozen voor een combina tie van handhavingsmethoden: onbemande controles met mobiele radarkasten, bemande controles met mobiele radarset en bemande controles met lasergun. De handhaving wordt onder andere ondersteund door handha- vingssignalen (blauwe borden met camera in rode driehoek met de tekst 'controle') die worden ingezet op en langs de trajecten waar door de politie op snelheid wordt gecontroleerd. De weggebruiker weet dus zeker dat er wordt gecontroleerd, maar is onzeker over het exacte moment en de pre cieze plaats van controle. In het kader van de Projecten Verkeershandhaving wordt het project na acht maanden geëvalueerd op effectiviteit en efficiëntie, zodat eventuele bijsturing moge lijk is. Daarnaast vindt - gedurende de gehele looptijd van het project - een constante terugkoppeling van resultaten plaats. waterwerker 8 oktober 1998

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1998 | | pagina 8