Rotondes op Tholen
Kappen
en
planten
Dijkversterking
Ellewoutsdijk
Van maart tot half april is er een onderzoek
gaande naar twee nieuwe rotondes die op de
Bram Groenewegeweg op Tholen nodig zijn.
De Bram Groenewegeweg is ronduit een
gevaarlijke weg. Dat geldt zeker voor de
meest kwetsbare weggebruikers: de fietsers
en bromfietsers.
Als in het jaar 2000 de verkeersregels zodanig
gewijzigd worden dat alle verkeer van rechts
voorrang heeft - ook fietsers, bromfietsers en
rolstoelers - dan voorziet het waterschap op
sommige drukke wegen grote problemen.
Want voorrang hebben en voorrang krijgen
zijn twee verschillende zaken. Hierop wil het
waterschap anticiperen door verkeersmaat
regelen te treffen.
Er komen bij iedere weg voorrangsborden.
Maar dat is nog niet genoeg. Compacte
rotondes remmen de snelheid van het ver
keer nog beter en daarom moeten die er ook
komen. Het waterschap wil overigens wel dat
ook het landbouwverkeer goed over die
rotondes kan. Er bestaat een computersimu
latie waarin je precies kunt nagaan welk
soort voertuig over een rotonde van een
bepaalde afmeting kan. Maar in die simulatie
zitten geen landbouwvoertuigen. Het water
schap vindt het toch erg belangrijk dat juist
het landbouwverkeer geen hinder heeft van
te krappe rotondes. Daarom komt er een
praktijkproef op een afgelegen terrein waar
op verschillende maten van compacte roton
des beproefd kunnen worden. De landbouw
organisaties wijzen een kenmerkend land
bouwvoertuig aan en dat is bepalend voor de
uiteindelijke afmetingen van de verkeers
maatregelen. Vervolgens worden de gege
vens van de praktijkproef verwerkt in het
definitieve ontwerp, waarna ongeveer eind
1999 begonnen kan worden met de aanleg.
De kosten bedragen ongeveer 500.000,-
waarvan 90% beschikbaar wordt gesteld
door het Rijk. De Bram Groenewegeweg
wordt dan verrijkt met rotondes op de kruis
ingen met de Bitterhoekseweg en met de
Engelaarsdijk.
Op dinsdag 2 maart plantte gezworene Bert
van de Hoef een kastanje aan de Golsteinse-
weg te Sint Laurens op Walcheren. Hij gaf
daarmee het startsein voor vijf proefprojec
ten die het waterschap uitvoert om te zien
hoe oude, niet goed functionerende weg-
beplanting het beste omgevormd kan wor
den in een nieuwe: florerend en passend in
het landschap. De Groenbeheerplannen die
voor elk eiland de 'groene waterschapsvoor
nemens1 voor de komende vijf jaar concreet
maken, liggen tot 12 april a.s. ter inzage. In
dezelfde periode organiseert Zeeuwse
Eilanden op zes plaatsen inloopavonden
waar iedereen de plannen kan
en er vragen over kan stellen.
Binnenkort starten weer de dijkversterkin
gen die in opdracht van het projectbureau
Zeeweringen en de Zeeuwse waterschap
pen worden uitgevoerd. Drie dijkvakken
zijn aan de beurt. De aannemerscombinatie
Zinkcon Dekker/HakkersA/an den Herik
gaat het stuk bij Ellewoutsdijk
(Zimmermanpolder) aanpakken en dezelf
de combinatie, maar uitgebreid met De
Klerk, start met de dijken langs de Molen-
en Kievitpolder en de Noorddijkpolder in
Zeeuws-Vlaanderen. Bij Ellewoutsdijk zal
3,1 km versterkt worden voor ongeveer
21 miljoen gulden. De huidige steenbekle
ding wordt vervangen door een nieuwe,
zwaardere bekleding van betonzuilen.
Op sommige plaatsen komen er beton
zuilen met eco-toplagen, een speciale
open structuur bovenop de betonzuil,
waardoor planten en wieren zich goed
aan de stenen kunnen hechten. Voor deze
drie dijkvakken is gezocht naar een goed
koper alternatief, namelijk het versterken
van de dijkbekleding met asfalt. Maar
onderzoek wees uit dat deze constructie
op deze plaatsen niet sterk genoeg zou
zijn. Ook voor de natuur is een asfaltdijk
natuurlijk niet ideaal en dat speelt ook
mee in de afweging. Toch zal men voor
volgend jaar ook weer onderzoeken of
versterken met asfalt een mogelijk
alternatief is. Begin maart is de dijkver
sterking van de Zimmermanpolder
aanbesteed en in april of mei zal de
aanbesteding volgen van de Zeeuws-
Vlaamse dijkvakken.
maart 1999
11
waterwerker