Van de dijkgraaf Als waterschap Zeeuwse Eilanden proberen we een zo helder mogelijk beleid te voeren. En we hebben daar ook de instrumenten voor. Het financieel referentiekader bijvoor beeld biedt een goed handvat om te bepa len hoe we met de centen willen omgaan. Verder wordt bij elke investering voortaan aangegeven of er gevolgen zijn voor de tarieven en zo ja, welke gevolgen. Het Masterplan 2007 biedt de uitgangspunten voor het beleid van de komende jaren. Overname van de taken van het recreatie schap Veerse Meer past in de 'masterplan- gedachte' kostenreductie voor de burgers. Allemaal heel mooi. Tot de journalist vraagt: 'En wat merkt de burger er nu van, dit Nederland. Dit is al gebleken bij de verkie zingen waar een opkomst van 41 uitzon derlijk hoog was in vergelijking met de rest van het land. Waterschappen in Zeeland kennen een rijke historie, vooral in het buitengebied, en zijn daardoor bij een breed publiek bekend. Maar ook het belang van veilige zeeweringen leeft bij de Zeeuwse bevolking. Verder zijn er in Nederland maar drie provincies waar de waterschappen wegen beheren. Waterschap Zeeuwse Eilanden speelt daar een belangrijke rol in. Dit wordt ook bij een steeds groter publiek bekend. Naast het landbouwverkeer maken immers steeds meer burgers van de platte landswegen gebruik. Denk aan de school- van de burgers te brengen. Immers, er werd in de enquête nog te vaak 'Ik weet het niet' geantwoord. En aangezien we niet van plan zijn stil te gaan zitten, maar juist nog veel plannen hebben waar de inwoners van het gebied van waterschap Zeeuwse Eilanden iets van merken, zullen we die inwoners zo goed mogelijk op de hoogte moeten bren gen van onze plannen. Ik noem slechts twee voorbeelden. De voorlichting en inspraak rond het groenstructuurplan is al in gang gezet. Ook bij de verdere uitwerking van de beheerplannen en de werkplannen zal zoveel mogelijk voorlichting gegeven worden. Een tweede onderwerp waar informatieverstrekking belangrijk is, is de Wat merkt de burger ervan? DOOR W.A. COSSELAAR. seizoen?' Een belangrijke vraag die ons ook steeds bezighoudt en niet alleen bij het Veerse Meer. We zijn er immers trots op dat de tarieven van het waterschap drie jaar gelijk gebleven zijn en dit jaar alleen maar trendmatig verhoogd zijn. Maar is het de burger opgevallen en weet de betaler wel welke tegenprestatie we leveren? We heb ben daar wel een idee over aan de hand van de telefonische, schriftelijke en mondelinge reacties die we krijgen. Maar die komen slechts van een klein deel van de bevolking. Hoe denkt de rest erover? Daarom is onlangs een communicatie-onderzoek gedaan. Ik vat de uitkomst samen als positief voor het waterschap. Natuurlijk heeft het waterschap in Zeeland een voorsprong op de rest van fietsroutes, recreatief fietsen, maar ook aan sluiproutes. Het belang van verkeersveilig heid, maar ook van landschappelijke aan kleding spreekt steeds meer mensen aan. De zuiveringsinstallaties zijn gewilde objecten om een bezoek aan te brengen; vooral scholen maken hier gebruik van. De water- kwaliteitstaak van het waterschap wordt daardoor ook steeds bekender. Tot slot is het waterschap behoorlijk in het nieuws geweest bij de wateroverlast in september vorig jaar. Mogen we nu concluderen dat met de uit komst van het communicatie-onderzoek de vraag 'Wat merkt de burger van het water schap?' naar tevredenheid is beantwoord? Nee, we gaan door om de taken van water schap Zeeuwse Eilanden onder de aandacht verkeersveiligheid. Verkeersmaatregelen kunnen immers op het grootste draagvlak rekenen als het nut ervan nu bewezen kan worden. De communicatienota Duurzaam Veilig kan daar een goede bijdrage aan leveren. Voorlichting en inspraak vormen een goede basis voor de besluitvorming. Want besluitvaardig blijven we wel. Immers, over het recreatieschap Veerse Meer zijn we pas in de zomer van 1998 gaan praten. De besluit vorming bij waterschap Zeeuwse Eilanden heeft inmiddels plaatsgevonden. Voortvarende besluitvorming, maar wel goed afgewogen. Ik ben er van overtuigd dat de burger zal merken dat waterschap Zeeuwse Eilanden ook in het Veerse Meergebied staat voor een goed voorzieningenniveau.. maart 1999 3 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1999 | | pagina 3