ook niet zo een-twee-drie meer op deze
manier toegepast worden.
Bromfiets. Oorspronkelijk een fiets met hulp
motor, thans een lichte motorfiets - aldus
Van Dale. Wanneer in dit vademecum sprake is
van fietsers worden daarmee in het algemeen
ook de bromfietsers bedoeld. Soms zijn brom
fietsers echter wel een verhaal apart, bijvoor
beeld in geval van fietspaden (bijvoorbeeld
door natuurgebieden) waar ze niet op mogen
(de zogeheten 'onverplichte fietspaden', met
rechthoekig bordje 'fietspad'). Op 'verplichte
fietspaden' (voor brommers en fietsen, afb. 5)
zijn de gemotoriseerde fietsen de belangrijkste
veroorzakers van ongelukken, hetgeen pleit
voor zo breed mogelijke fietspaden.
Buitendijks. Wat wil je nog meer: buitendijks
fietsen, over de strakke onderhoudsweg van
het waterschap! (afb. 6). Komend najaar ligt
er concreet beleid op tafel over deze vorm
van 'recreatief medegebruik': waar mag het
wel, waar mag het niet (bijvoorbeeld van
wege het natuurbelang).
'Fiets naar je werk'. Actie van het Zeeuws
Platform Duurzame Ontwikkeling om het
woon-werkverkeer per fiets te stimuleren.
Het aantal waterschapsdeelnemers aan deze
actie neemt de laatste jaren gestaag toe;
momenteel zijn het er bijna vijftig.
Fietsnota Plattelandswegen. Het beleids-
naslagwerk bij uitstek over 'plattelandsweg
de fiets': de knelpunten en mogelijke oplos
singen op een rij. In april van dit jaar vast
gesteld door de algemene vergadering als
uitgangspunt voor het fietsbeleid in de
komende jaren.
Fietspad. Een goede mogelijkheid om fietsers
comfort en veiligheid te bieden, ook op (dus:
langs) plattelandswegen. Vaak is een fietspad
niet haalbaar vanwege de beschikbare ruimte
en daarbij: de aanleg van een goed fietspad
kost maar liefst ongeveer een half miljoen
gulden per kilometer. Zeeuwse Eilanden
heeft ongeveer 130 km fietspad (inclusief
de 14 km die dit jaar van het recreatieschap
Veerse Meer zijn overgenomen en exclusief
de wegen 'gesloten voor motorvoertuigen',
zie aldaar). Ruim de helft hiervan ligt op
Walcheren. Op dit moment wordt gewerkt
aan fietspaden tussen Grijpskerke en Weren-
dijke (zie: oost-westfietsverbinding) en een
stuk tussen Kattendijke en Wemeldinge
(1.6 km op de kruin van de Oosterschelde-
dijk). Hoog op het verlanglijstje staan fiets
paden tussen Scharendijke en Zierikzee,
langs de Stoofweg op Tholen, langs de
Monsterweg (schoolroute Borssele-Goes)
en langs de Noordlangeweg bij Colijnsplaat.
Bij het plannen wordt zoveel mogelijk gecom
bineerd met allerlei herinrichtingsplannen.
Fietsparkeren. Gestructureerde gelegenheid
om je fiets netjes een poosje kwijt te kunnen
(afb. 4, voorgrond). Vooral onontbeerlijk bij
bushaltes en bij fietspaden nabij duinover
gangen e.d. Het waterschap gaat aan deze
vorm van fiets-infrastructuur de komende
jaren meer aandacht besteden dan voorheen.
Gesloten voor motorvoertuigen. Zo zijn on
geveer twaalf weggedeelten (in totaal ca.
15 km) van Zeeuwse Eilanden aangeduid.
Het zijn voor het oog gewone plattelands
wegen, waar echter alleen fietsen en land
bouwvoertuigen mogen rijden (afb. 7).
Gladheidbestrijding. Strooien en sneeuw
schuiver ook op fietsstroken en -paden.
De fietspaden en -stroken die voor school- en
werkverkeer worden gebruikt vallen onder
de vastgestelde strooiroutes en worden bij
gladheid van 7 uur 's ochtends tot 8 uur
's avonds 'behandeld' (afb. 8).
Hogelandseweg. Belangrijke schoolroute van
vijf kilometer op Walcheren en al jarenlang
onderwerp van discussie hoe deze weg voor
fietsers veiliger gemaakt moet worden. Geen
doorgaande weg, wel sluiproute. Aanleg van
een fietspad daar is zeer kostbaar.
Momenteel wordt onderzocht of hier de ver
keersveiligheid gediend kan worden met een
flexibele afsluiting; de wachttijd hiervoor
moet dan zorgen dat automobilisten deze
sluiproute gaan mijden en de scholieren veili
ger kunnen fietsen. Komend najaar wordt
hierover een inspraakbijeenkomst gehouden.
(wordt vervolgd)
juli 1999
11
waterwerker