Sobere maatregelen voor Zone-60: Een opvallende aanduiding bij de ingang van een Zone-60; op gevaarlijke kruispunten een belemmering aanleggen; in gevaarlijke bochten reflectorpalen plaatsen; markering op de weg aanbrengen. Waar? In theorie komen alle waterschapswegen in aanmerking voor het aanpassen van de snel heid. In werkelijkheid blijkt echter dat bepaalde belangen zwaarder wegen dan een pleidooi voor een lagere snelheid. Zo moeten dorpen bereikbaar blijven en daarom mag u op de belangrijkste verkeersaders buiten de bebouwde kom voorlopig gewoon tachtig kilometer per uur blijven rijden. Wanneer komt een weg dan wel in aanmer king voor Zone-60? Als een weg heel onveilig biijkt te zijn, kan dat een reden zijn voor aan passingen. En als er vaak klachten binnenko men over hoge rijsnelheden of over sluipver- keer verdient die bewuste weg ook de nodige aandacht van het waterschap. De komende tijd pakt het waterschap elk jaar een aantal gebieden aan. Het is de bedoeling dat Zone- 60 eind 2001 in alle gebieden is ingevoerd. De leefbaarheid in het buitengebied gaat er met Zone-60 op vooruit. Voor automobilisten wordt het immers minder aantrekkelijk om via deze wegen naar de plaats van bestem ming te rijden. De 'groene' ruimte komt weer beter tot zijn recht. Wonen, werken of recreëren in het buitengebied wordt er een stuk prettiger op. Overigens vindt het water schap het aantrekkelijker maken van het plat teland een belangrijke zaak. Naast Zone-60 doet het nog veel meer om de leefbaarheid op peil te houden. Het project 'Vitaal Platteland' is daar een goed voorbeeld van. En ook in het Groenstructuurplan streeft het waterschap naar een mooi en gezond Zeeuws landschap waar iedereen plezier van heeft. Voor toeristen wordt het verblijf in de gebie den er een stuk aangenamer op. Ze kunnen optimaal genieten van de omgeving en lopen minder gevaar om van de sokken gereden te worden door roekeloze automobilisten. Zone- 60 zorgt ervoor dat niet alleen de toeristen, maar ook alle Zeeuwen met volle teugen kunnen genieten van de schoonheid van Zeeland. Sober Over het algemeen kiest Zeeuwse Eilanden voor een sobere aanpak. Die moet natuurlijk wel resultaat opleveren. Het plaatsen van een 60 km-bord kan op sommige plaatsen al vol doende zijn. Simpelweg omdat je op die wegen gewoon niet harder kunt rijden. Niet in alle gevallen ligt de oplossing zo voor de hand. Soms zijn dan ook veel grotere veranderingen nodig. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het doseren van autoverkeer of de aanleg van een kruispuntplateau. Zulke aanpassingen hebben gevolgen voor de weggebruikers. Zo is een rotonde misschien wat minder gebruiksvrien delijk voor automobilisten, maar kruisingen worden wel veel veiliger. En of we nu fietsen, wandelen, skaten of autorijden, bij een veilige re weg hebben we toch allemaal baat? december 1999 5 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1999 | | pagina 5