Wat gebeurt er dan met het water? Als ze zelf zien en ruiken wat er nog moet gebeuren voor het water schoon genoeg is om weer terug te stromen in de natuur, vergeten ze het nooit meer. Ik wil kinderen lerend laten ontdekken, ze kennis laten maken met de omgeving waarin ze leven. Ik wil laten zien dat er aan zaken die kinderen als vanzelfsprekend ervaren, meer vast zit dan ze denken. Schoon water en droge voeten in de polder; daar moet je veel werk voor verzetten. Wat kun je er zelf aan bijdra gen? Wat moet je vooral laten? Op deze manier werken we aan een beter milieu in de toe komst. Kinderen zijn nog te beïnvloeden en staan nog open voor gedragsverandering. Bij volwassenen is dat al een stuk lastiger.' Ellende Het doel dat Zeeuwse Eilanden zich - heel glo baal - gesteld heeft, is dat alle kinderen van de basisscholen in het gebied van het waterschap tenminste één keer in hun basisschoolperiode in contact komen met het schap: door een gast les of een open dag, door te werken met een leskist of door een excursie, meedoen met een prijsvraag of anders. 'Wanneer kinderen met de waterkist heel slecht zoet water onderzoeken en daar alleen muggenlarven in vinden, dan zie je ze denken: als die straks allemaal uitkomen, is de ellende niette overzien. Zo kun je het belang van goed waterbeheer duidelijk maken aan leerlingen van de basisschool.' Het belang van gemalen illustreert Hannie vaak met een diepe schaal die Walcheren voorstelt en een gietertje vol water. Zonder ingrijpen van het waterschap stroomt al het water naar het mid den van de schaal om daar vervolgens niet meer weg te gaan: wateroverlast! Met simpele mid delen doeltreffend ingewikkelde zaken uitleg gen: dat is de kunst. Het waterschap helpt middelbare scholen aan lesmateriaal, Zeeuwse Eilanden verzorgt excur sies en begeleidt projecten en helpt leerlingen inde tweede fase aan materiaal voor hun werk stukken. Hannie: 'Vorig jaar kregen we steeds vragen overgetijdentabellen voor wiskundeles sen als materiaal voor het maken van grafieken. Het materiaal dat ik toen bij elkaar heb gezocht, ligt nu in een archiefje voor een volgende keer.' Gidsen Sinds het voorjaar van 2000 werkt de afdeling Communicatie met twee freelance gidsen die helpen groepen rond te leiden over de rioolwa terzuiveringsinstallaties (rwzi's), om nee als ant woord op een verzoek voor een excursie te voorkomen. 'Dat gaat heel goed. De twee dames zijn heel enthousiast. Natuurlijk zijn er ook wel eens lastige groepen bij, maar over het algemeen is het heel leuk schoolkinderen over een rwzi te leiden.' Het valt op dat de ouders die meekomen met de excursies vaak de rond leiding even boeiend vinden als de kinderen. Volwassenen zijn net zo weinig op de hoogte van de werking van een zuivering of het aantal liters water dat vijf minuten douchen kost. Volwassenen De educatieve inzet van het waterschap heeft weliswaar de hogere klassen van het basison derwijs als primaire doelgroep, maar daar blijft het niet bij. Hannie verzorgt ook cursussen voor natuurouders: vrijwilligers die op hun beurt weer waterprojecten organiseren op basisscho len. De Milieu-Educatieve Centra (MEC's) van de Bevelanden, Schouwen-Duiveland en Walcheren verzorgen deze cursussen. Hannie: 'De twee dagdelen cursus die ik verzorg, vind ik buitengewoon nuttig. De twintig natuurouders die de cursus volgen, hebben zo'n grote uitstra ling in kennisverspreiding: een echt sneeuwbal effect. Deze ouders weten ook dat ze het waterschap weer in kunnen schakelen voor een leskist, een excursie of lesmateriaal.' Buiten de natuuroudercursussen werkt Hannie ook samen met de MEC's op andere gebieden, vaak op projectbasis. Op verzoek van de MEC's verzorgt het consulentschap IVN in samenwer king met waterschap Zeeuwse Eilanden en waterschap Zeeuws-Vlaanderen een Watergidsencursus voor vakkrachten, waarvan Hannie ook weer een deel voor haar rekening neemt. 'Vooraf hadden we wat aarzelingen of we de cursisten nog wel nieuwe stof te bieden hadden gezien het hoge opleidingsniveau. Maar het werkt heel goed. De cursisten werken in groepen aan projecten. Die samenwerking is een belangrijk onderdeel van de cursus.' Actief Steeds meer scholen en andere instellingen weten het waterschap te vinden. Duurzaamheid is een gevleugeld woord in de huidige maatschappij; het waterschap is daarbij een belangrijke schakel. Had Hannie verwacht dat de educatieve medewerkers zoveel werk 'Ik wil laten zien dat er aan zaken die kinderen als vanzelfsprekend ervaren, meer vast zit dan ze denken.' zouden krijgen toen ze ermee begon? 'Ik heb het wel gehoopt. Ik wist dat natuur- en milieu educatie een gat in de markt was voor Zeeuwse Eilanden. Andere waterschappen hebben al lange tijd fulltime educatieve medewerkers in dienst. Tot dan toe werd er bij ons waterschap wel geregeld een rondleiding gedaan over de rwzi's, maar altijd alleen op verzoek van de scholen zelf: passief dus. Nu benaderen we de scholen actief. Per gebied schrijven we de scho len een brief en bieden we onze diensten en materialen aan. Daar krijgen we veel respons op. En als ze eenmaal met het waterschap in contact zijn gekomen, blijft het meestal niet bij een eenmalig bezoek; ze komen terug. Ik heb zojuist de scholen op Tholen geschreven. Ben benieuwd wat daar van komt.' september 2000 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2000 | | pagina 15