Kernboringen geven hier antwoord op. Ook
wordt de teerhoudendheid van het gebruikte
materiaal gemeten. Door hetteerhoudend
materiaal te binden met cement en eventueel
met bitumen mag het materiaal, mits het vol
doende wordt afgedekt, nog worden toege
past. Als het aan de minister ligt, is het vanaf 1
januari 2001 helemaal verboden,1 aldus Martin.
Hij vervolgt: 'Tenslotte wijst een verhardings-
onderzoek uit hoe het gesteld is met de draag
kracht van de weg. Dat gebeurt door middel
van een "valgewichtdeflectiemeting". Een
moeilijke term die simpelweg inhoudt dat je
met een auto met daarachter een aanhangwa
gen, waar een zwaar gewicht onder hangt,
over de weg rijdt. Het gewicht drukt de weg
constructie omlaag en op diverse plaatsen kun
je dan meten hoe het er met de huidige draag
kracht voorstaat.'
Wegen zijn zo'n anderhalfjaar in de weer met
de voorbereiding van het groot onderhoud
vooreen bepaald jaar.
Aan de slag
En dan... aan de slag! Belijningen opfrissen,
asfalt draaien, bestrating ophalen... Vanaf mei is
het groot onderhoud in volle gang. Het bestaat
voornamelijk uit het aanbrengen van nieuwe
deklagen, reconstructies en het herbestraten
van klinkerwegen. Er worden twee verschillende
bestekken gemaakt. Het ene bestek krijgt het
etiket groot onderhoud, wat voornamelijk
bestaat uit het aanbrengen van deklagen. In het
andere bestek komen de oppervlakbehandelin
gen en belijningen aan de orde. Het gros van de
waterschapswegen heeft een asfaltlaag.
Zeeuwse Eilanden heeft ook wel wat klinkerwe
gen in zijn beheer maar dat zijn er niet veel. Als
er eens een klinkerweg in het groot onderhoud
zit, wordt deze opnieuw bestraat. Afgelopen
zomer is de Schoneweg op Walcheren opnieuw
bestraat. Zulke wegen hebben bovendien een
cultuurhistorische waarde.
Bouwvak
Als alle gegevens verzameld zijn, worden maat
regelen gekozen, bijvoorbeeld een reconstruc
tie of een gewone overlaging. De maatregelen
gaan naar Centraal Ontwerp waar het bestek
gemaakt wordt. Inmiddels zijn we aangekomen
in het jaar van uitvoering. Als het bestek gereed
is, kan de openbare aanbesteding plaatsvinden.
Meestal is in mei bekend welke aannemers de
grote klus gaan klaren. Kort daarna gaan de
aannemers aan het werk zodat de wegen nog
voor de bouwvak opgeleverd kunnen worden.
Al met al een lang proces waar veel voorberei
ding aan voorafgaat. De afdelingen Beheer
Onderhoud en Planvorming van de sector
waterwerker
Op de vraag wat nu het verschil is tussen een
deklaag en een slijtlaag antwoordt Martin:
'Deklagen worden aangebracht op wegen met
een belabberd wegdek. Diepe gaten en grote
scheuren worden eerst weggefreesd. Daarna
kan er een laag asfalt overheen gedraaid wor
den. Het gevolg is wel dat de weg een stuk
hoger komt te liggen dan de bermen.
Bliksemsnel zorgen de kantonniers dat die ber
men aangevuld worden om ongelukken te
voorkomen. Aan het eind van het liedje ligt de
weg er voor de komende vijftien tot twintig
jaar weer piekfijn bij. Een slijtlaag is het kleine
broertje van de deklaag. Het verkeer en de zon
zorgen ervoor dat asfalt verweert. Het gevolg is
dat er kleine scheurtjes ontstaan, die gemakke
lijk groter kunnen worden. Om de grote scheu
ren een stap voor te zijn, wordt een slijtlaag
aangebracht. Het werk begint met het spuiten
van een bitumenemulsie, een olieachtig plak
middel. Daarna wordt er steenslag (gebroken
steentjes met een doorsnee van 4 tot 8 mm)
overheen gestrooid. Een bandenwals walst de
stenen in het wegdek. En klaar is Kees!'
september 2000