Kernboringen geven hier antwoord op. Ook wordt de teerhoudendheid van het gebruikte materiaal gemeten. Door hetteerhoudend materiaal te binden met cement en eventueel met bitumen mag het materiaal, mits het vol doende wordt afgedekt, nog worden toege past. Als het aan de minister ligt, is het vanaf 1 januari 2001 helemaal verboden,1 aldus Martin. Hij vervolgt: 'Tenslotte wijst een verhardings- onderzoek uit hoe het gesteld is met de draag kracht van de weg. Dat gebeurt door middel van een "valgewichtdeflectiemeting". Een moeilijke term die simpelweg inhoudt dat je met een auto met daarachter een aanhangwa gen, waar een zwaar gewicht onder hangt, over de weg rijdt. Het gewicht drukt de weg constructie omlaag en op diverse plaatsen kun je dan meten hoe het er met de huidige draag kracht voorstaat.' Wegen zijn zo'n anderhalfjaar in de weer met de voorbereiding van het groot onderhoud vooreen bepaald jaar. Aan de slag En dan... aan de slag! Belijningen opfrissen, asfalt draaien, bestrating ophalen... Vanaf mei is het groot onderhoud in volle gang. Het bestaat voornamelijk uit het aanbrengen van nieuwe deklagen, reconstructies en het herbestraten van klinkerwegen. Er worden twee verschillende bestekken gemaakt. Het ene bestek krijgt het etiket groot onderhoud, wat voornamelijk bestaat uit het aanbrengen van deklagen. In het andere bestek komen de oppervlakbehandelin gen en belijningen aan de orde. Het gros van de waterschapswegen heeft een asfaltlaag. Zeeuwse Eilanden heeft ook wel wat klinkerwe gen in zijn beheer maar dat zijn er niet veel. Als er eens een klinkerweg in het groot onderhoud zit, wordt deze opnieuw bestraat. Afgelopen zomer is de Schoneweg op Walcheren opnieuw bestraat. Zulke wegen hebben bovendien een cultuurhistorische waarde. Bouwvak Als alle gegevens verzameld zijn, worden maat regelen gekozen, bijvoorbeeld een reconstruc tie of een gewone overlaging. De maatregelen gaan naar Centraal Ontwerp waar het bestek gemaakt wordt. Inmiddels zijn we aangekomen in het jaar van uitvoering. Als het bestek gereed is, kan de openbare aanbesteding plaatsvinden. Meestal is in mei bekend welke aannemers de grote klus gaan klaren. Kort daarna gaan de aannemers aan het werk zodat de wegen nog voor de bouwvak opgeleverd kunnen worden. Al met al een lang proces waar veel voorberei ding aan voorafgaat. De afdelingen Beheer Onderhoud en Planvorming van de sector waterwerker Op de vraag wat nu het verschil is tussen een deklaag en een slijtlaag antwoordt Martin: 'Deklagen worden aangebracht op wegen met een belabberd wegdek. Diepe gaten en grote scheuren worden eerst weggefreesd. Daarna kan er een laag asfalt overheen gedraaid wor den. Het gevolg is wel dat de weg een stuk hoger komt te liggen dan de bermen. Bliksemsnel zorgen de kantonniers dat die ber men aangevuld worden om ongelukken te voorkomen. Aan het eind van het liedje ligt de weg er voor de komende vijftien tot twintig jaar weer piekfijn bij. Een slijtlaag is het kleine broertje van de deklaag. Het verkeer en de zon zorgen ervoor dat asfalt verweert. Het gevolg is dat er kleine scheurtjes ontstaan, die gemakke lijk groter kunnen worden. Om de grote scheu ren een stap voor te zijn, wordt een slijtlaag aangebracht. Het werk begint met het spuiten van een bitumenemulsie, een olieachtig plak middel. Daarna wordt er steenslag (gebroken steentjes met een doorsnee van 4 tot 8 mm) overheen gestrooid. Een bandenwals walst de stenen in het wegdek. En klaar is Kees!' september 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2000 | | pagina 8