Vervolgtrajec
Van de dijkgraaf
'UpD EL8U5>
Ik heb de afgelopen tijd in de algemene verga
dering, bij de Unie van Waterschappen, in de
Zeeuwse Waterschapsbond en ook in dit blad
regelmatig gesproken over een groot aantal
rapporten, dat de laatste tijd is verschenen.
Toch wil ik er nog een enkel woord aan wijden.
En wel aan het vervolgtraject. Het is niet de
bedoeling dat met name de rapporten over
waterbeheer in de 21 e eeuw en over een ver
andering van het belastingstelsel en de
bestuurssamenstelling in de kast verdwijnen.
Als ik er vanuit ga dat ze inderdaad niet in de
ten, maar ook huiskamers stonden onder water.
De algemene vergadering van Zeeuwse
Eilanden onderkende ook het probleem en
stelde geld beschikbaar voor onder andere
noodpompen die ondertussen hun waarde
hebben bewezen, en ook een extra krediet
voor het oplossen van knelpunten komt eraan.
Mijn vraag is dan ook eerder: hoe zal in de rest
van Nederland met bovengenoemde rapporten
worden omgegaan?
Landelijk wordt het belang van waterschappen
aanzien van waterbeheer 21e eeuw nog dit
jaar een standpunt inneemt.
De volgende stap kan dan een startovereen
komst zijn, die in het voorjaar van 2001 gete
kend zou kunnen worden. Een startovereen
komst tussen Rijk, IPO, VNG en Unie van
Waterschappen. Zo'n overeenkomst is natuur
lijk van belang voor het maken van goede
afspraken over de voortgang van het proces,
maar minstens van even groot belang voor de
uitstraling naar de bestuurders van alle over
heden.
DOOR W.A. GOSSE
kast verdwijnen, durf ik op dit moment niet te
voorspellen welke plaats ze zullen veroveren in
de maatschappij en in het wetgevingstraject.
Ik maak me geen zorgen over de Zeeuwse situ
atie. De Zeeuwse bevolking en dus de bestuur
ders erkennen in ruime mate het belang van
het waterschapswerk.
Het belang van de veiligheid van de water
keringen wordt regelmatig belicht en 1953
nooit vergeten. Het belang van de waterkwali
teit wordt niet door iedereen op dezelfde
manier beleefd, maar een omvangrijke investe
ring in bijvoorbeeld de rioolwaterzuiveringsin
stallaties wordt breed gesteund.
De wegentaak wordt door een steeds groter
publiek ontdekt, mede door het complexe
gebruik van de plattelandswegen.
Waterbeheer stond altijd al in de belangstel
ling, maar heeft na de overlast van 1998 nog
meerde aandacht getrokken. Immers, niet
alleen was er schade aan de landbouwproduc-
ook onderkend; zou je althans mogen verorv
derstellen. Immers, de diepdelverscommissie
kwam in 1974 al met de conclusie dat de water-
schapszorg het best door gespecialiseerde
waterschappen kan worden uitgeoefend.
Een advies dat door de regering werd over
genomen en onder andere leidde tot grond
wetswijziging en totstandkoming van de
waterschapswet in 1992. Nog niet zo lang
geleden, dus de politiek zal zich dat nog wel
herinneren Bovendien was de staatssecre
taris mede-opdrachtgever voor het rapport
over waterbeheer in de 21e eeuw.
Waarom dan toch vraagtekens zetten bij de
maatschappelijke inbedding van deze rap
porten?
Omdat ook andere belangen een rol spelen.
De discussies over al dan niet bouwen in het IJ
bij Amsterdam of de uiterwaarden zijn hier
een voorbeeld van.
Het is daarom te hopen dat het kabinet ten
P^iSE BIBÜ£^>
3EW. EX.
aterschappen zullen de maatschappij
moeten overtuigen van het belang van water
beheer in de 21e eeuw, maar de steun van
andere overheden is onontbeerlijk. Niet alleen
op het gebied van ruimtelijke ordening of
financiën, maar juist ook in die processen waar
water moet worden afgewogen tegen andere
belangen.
Hoe het met de rapporten over het belasting
stelsel en de bestuurssamenstelling zal gaan in
de Tweede Kamer is helemaal onvoorspelbaar.
Als men de historie van de diepdelverscommis
sie nog eens ophaalt en vervolgens combineert
met de toekomst van het waterbeheer, en ver
volgens het belang van water afweegt tegen
andere belangen die op dat moment in de
Kamer spelen, dan kan er een besluit uit komen
waar de waterschappen het waterbeheer in de
21e eeuw mee kunnen verkopen.
We moeten afwachten.
december 2000
3
waterwerker