de nacht op voor de controleronde. Even uit het raam kijken is dus niet voldoende. In Westkapelle kan er immers niks aan de hand zijn, terwijl je in Kleverskerke met goed fatsoen niet kunt rijden. En als het werkelijk glad is, moeten ook de strooiers hun bed uit. Vervolgens is het opletten geblazen, want met de strooiwagen rijd ik immers voor de gladheid uit. Zeker bij ijzel houd ik m'n hart wel eens vast. Maar het allermooiste vind ik om op pad te gaan als er een flinke laag sneeuw is geval len. Sneeuwschuiven is het mooiste wat er is. Jammer genoeg maken we dat in Zeeland maar zelden mee!' In de winter rijdt De Witte ook heel wat dood hout weg. Dode bomen die een gevaar voor het verkeer opleveren worden in de winter gekapt. Het gaat dan om de bomen die tijdens de bomenschouw als gevaarlijk uit de bus kwamen. Behalve met hout rijdt Frans ook regelmatig met ander afval. Een ritje naar de stortplaats bij Nieuwdorp is voor hem dan ook geen bijzonde re gebeurtenis. Improvisatietalent Het kantoorteam van Tractie bestaat uit drie personen. Buiten zijn nog eens ruim twintig mensen aan het werk. Kees Sanderse is het afdelingshoofd van Tractie. Ook hij vertelt graag over de activiteiten van zijn afdeling. 'Een belangrijke taak van Tractie is het optima liseren en moderniseren van het machinepark en wagenpark van Zeeuwse Eilanden. Dagelijks rijden ruim 140 bedrijfswagens en personen auto's van het waterschap rond, daarnaast heb ben we 23 tractoren en 7 kranen. Dat vraagt om een strakke planning. Je kunt een kraan met machinist immers maar op één plaats tegelijk inzetten. Soms vergt dat behoorlijk wat impro visatietalent. Maar we krijgen het altijd weer voor elkaar. Ook zijn we altijd op zoek naar nieuwe snufjes op ons vakgebied. En we beden ken zelf regelmatig handigheidjes, onder ande re op het gebied van arbo. Een voorbeeld is het beplakken van de ramen met folie om de werk omgeving in een machine veiliger te maken. Zo is de kans dat er een steen door de ruit vliegt een stuk kleiner. Soms organiseren we een praktijkproef om tot een optimaal product te komen. Vorig najaar namen we een proef met een camera en monitor in een tractor. We heb ben onderzocht of door het gebruik van een 9 camera de werkhouding verbetert. Chauffeurs hoeven dan immers minder vaak naast zich te kijken of moeilijke bewegingen te maken. Dat kan rugklachten voorkomen. Zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen die het werk van medewerkers verlichten en aangenamer maken.' Zeventien miljoen Tractie beheert al het rollend, rijdend en varend materieel van het waterschap en zorgt voor ver zekering en afhandelen van schades. Het mate rieel heeft een nieuwwaarde van bijna 17 miljoen gulden. De machines die Zeeuwse Eilanden koopt, moeten altijd aan bepaalde machinerichtlijnen of CE-markering voldoen. waterwerker Frans de Witte met een t Beheer Onderhoud l

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2001 | | pagina 9