Een nieuwe afdeling: Kwaliteit, Arbo Milieu De schouders eronder! door Sandra Minneboo Begin dit jaar deed een nieuwe afdeling haar intrede bij het waterschap: de stafafdeling KAM. De K staat voor Kwaliteit, de A voor Arbo en de M voor Milieu. Natuurlijk gebeurde er voor die tijd ook al veel rond deze drie onder werpen. Een echte structuur ontbrak echter en voor veel werkzaamheden bleek bovendien te weinig tijd te zijn. Met als logisch gevolg dat bepaalde zaken bleven liggen. Het managementteam vond het tijd dat daar iets aan ging gebeuren. Onder het motto 'de schouders eronder' heeft het mt eind 2000 vaart gezet achter het vormen van de nieuwe afdeling. De afdeling wordt gevormd door Koert Vahlkamp, Rinus van Stee, Ingrid Griep, Marcel van den Boomgaard en Evert Swart. Peter Visch, directeur van deStaf, vertelt waar om het mt niet langer wilde wachten: 'Het mt van Zeeuwse Eilanden vond het de hoogste tijd dat zowel kwaliteit, arbo als milieu meer aan dacht kregen. Kijk alleen al naar de vele terrei nen en gebouwen die het waterschap bezit. Het is hard nodig dat daar letterlijk en figuurlijk de bezem door gaat. Daar bedoel ik mee dat terreinen opgeruimd en schoongemaakt moe ten worden en dat al het overtollig materiaal verwijderd wordt. Schoonmaken en opruimen is niet zo moeilijk. Zorgen dat het opgeruimd blijft, is een groter probleem. Er is nu niemand verantwoordelijk voor de staat van terreinen en gebouwen en als er iets aan de hand is, wie moetje dan aanspreken? Binnen de afdeling KAM gaan we het terreinen- en gebouwenbe heer handen en voeten geven. Een nieuwe medewerker gaat op een rij zetten hoe het beheer van gebouwen en terreinen beter gestructureerd kan worden. Inmiddels is Marcel van den Boomgaard aangesteld voor deze functie. Hij krijgt als het ware een dirigen- tenrol. Per terrein komt er een verantwoorde lijke en zelf fungeert Van den Boomgaard als aanspreekpunt voor de medewerkers in de bui tendienst. Hij weet straks precies wat waar ligt. En dat heeft zo z'n voordelen voor de distric ten. Die kunnen beter van elkaar profiteren. Waar de één gebrek aan heeft, heeft de ander misschien wel te veel van! Ook gaat KAM bekij ken of het zinnig is om alle terreinen aan te houden. Misschien is het veel beter om per district één groot terrein te hebben dan vier kleine. Bovendien lopen we in de toekomst tegen het saneren van al die terreinen aan en dat wordt ieder jaar duurder. Hoe eerder we de schouders er onder zetten, hoe beter.' Klant centraal De zorg voor kwaliteit gaat de komende jaren een grotere rol spelen bij Zeeuwse Eilanden. Voor de afdeling KAM is een adviserende en ondersteunende rol weggelegd. Hoe een en ander wordt ingevuld zal de komende maan den blijken. Rinus van Stee is in elk geval al druk doende met kwaliteitszorg: 'Bij kwaliteits zorg draait het om een aantal verschillende aspecten: inzicht in het verloop van de werk zaamheden en hoe deze continu kunnen wor den verbeterd, de klant en het blijven voldoen aan wet- en regelgeving. We hebben te maken met verschillende soorten klanten: de interne klant (de afdelingen onderling) en de externe klant (de burger, de provincie). Hoe we kwali teitszorg bij het waterschap gaan invullen is nog niet duidelijk. Als afdeling gaan we eens flink brainstormen en uiteraard zal er dan een voorstel voorgelegd worden aan het mt. In dat voorstel gaan we in op het wel of niet integraal invoeren van kwaliteitszorg, hoe je dat zou kunnen doen en welk tijdspad daar dan bij hoort. Binnen het waterschap gebeurt overi gens al heel veel op het gebied van kwaliteits zorg. Een prachtig voorbeeld is het KAM-pro- ject-niet te ven/varren met onze afdeling - van de afdelingen Zuiveringsbeheer en Onderhoud Technische Installaties. Dat project ging vorig jaar van start op de zuivering in Ritthem, met als doel de kwaliteit van de werkzaamheden te verbeteren. Het mooie is dat de medewerkers van de werkvloer zeer nauw betrokken zijn bij het opzetten van het zorgsysteem. Doordat zij hun stem kunnen laten horen, ontstaat er een systeem waar ze achter staan. Het is iets gewor den van de afdelingen zelf. En zo moeten we maart 2001

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2001 | | pagina 4