Rollen, rijden, varen... Afdeling Tractie weet er wel weg mee door Sandra Minneboo staat tegenover dat je een karwei zelden in je eentje doet. Er is altijd wel een collega in de buurt, bijvoorbeeld met een kraan. Op maan dag nemen we de weekplanning door met de districtsopzichter. Dan weet je globaal waar je aan toe bent. Natuurlijk komt er wel eens een spoedklus tussendoor. Als er zich een calamiteit voordoet, kun je moeilijk eerst je andere werk afmaken.'De vrachtwagens en kranen van Tractie staan vrijwel nooit stil. Als de chauffeur vakantie heeft of ziek is, neemt een reserve chauffeur het van hem over. Machines die niet gebruikt worden, kosten immers te veel. De chauffeurs zijn zuinig op het materieel. Frans: 'Het is voor een machine niet goed als die telkens door een ander bestuurd wordt. Niemand let meer op het oliepeil en wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud? Zo'n machine is enorm duur en je hoort er zuinig mee om te gaan. Als er iets stuk is, praatje namelijk al snel over een kostenpost van dui zenden guldens. Zuinig zijn op je materiaal is dan ook geen overbodige luxe.' Dagelijks zijn tientallen medewerkers van ons waterschap buiten aan het werk. Ze zorgen ervoor dat het werkgebied van Zeeuwse Eilanden onderhou den wordt. Voor dit werk zijn allerlei voertuigen en machines nodig. Om er een paar fe noemen: houtversnipperaars, kranen, tractoren, strooimachines en natuurlijk het wagenpark. De kantoormensen van Tractie zorgen voor het beheer van deze machines en de mannen in de districten gaan dag in dag uit, soms bij nacht en ontij, met de voertuigen op pad. Zo ook Frans de Witte. Op doordeweekse dagen is hij met zijn vrachtwagen te vinden op de polder wegen van Walcheren. Frans werkt inmiddels 26 jaar buiten. Eerst bij het wegschap en sinds de fusie bij Zeeuwse Eilanden. En hij heeft er geen moment spijt van: 'Het mooie van mijn werk is dat het nooit hetzelfde is. leder seizoen heeft ander werk in petto. Nu zitten we midden in de gladheidbe strijding, in het voorjaar staan de bermen cen traal en daarna komen we in het hout terecht. Driekwart van het jaar voer ik snoeihout af. Meestal zit ik alleen in de wagen. Maar daar Voor dag en dauw Werken voor Tractie betekent veel afwisseling. Frans gaat als het ware met de seizoenen mee. In de winter kan hij zich uitleven op het strooi en van de Walcherse wegen. Het strooien vindt hij een van de leukste werkzaamheden. Bij gladheid staat Frans voor dag en dauw op om de wegen weer begaanbaar te maken. Op doordeweekse dagen kan dat betekenen dat hij al om 3.30 uur in de strooiwagen zit: 'Van 1 november tot 1 april hebben de kantonniers controledienst. Als de weermannen gladheid voorspellen, staan de kantonniers midden in maart 2001

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2001 | | pagina 8