Samenwerken Alt werkt Van de dijkgraaf Eén van de uitgangspunten van h Masterplan van Zeeuwse Eilanden werk zo goed en goedkoop mogelijk i belang van de burger. In de uitwerking van het Masterplan kom je regelmatig de gemeente tegen als partner in het bereiken van boven gaande doelstelling. Logisch, want het gaat om dezelfde burgers in hetzelfde gebied. Het lijkt dan allemaal welhéel logisch, maar toch mogen wij ons bij Zeeuwse Eilanden zeer gelukkig prijzen met de tien gemeenten in ons gebied. Ik hoor immers regelmatig van colle ga's in de rest van Nederland, dat overleg tus sen waterschappen en gemeenten stroef ver loopt. Wij hebben jaarlijks met elke gemeente structureel bestuurlijk overleg. De agenda's van dit overleg worden overigens steeds korter. Een heleboel onderwerpen worden in ambtelijk overleg opgelost of zijn ingebracht in speciaal bestuurlijk overleg of in projecten, i waarin bekeken wordt of waterschap en gemeenten samen iets extra's voor de burger kunnen betekenen. Ook over het aantal gezamenlijke projecten mogen we niet mopperen. In het oog springen natuurlijk die projecten, waarbij via een inte- grale aanpak geprobeerd wordt om het afval watersysteem te optimaliseren. Dus niet riole- ng en zuivering apart bekijken, maar inte graal. Technisch en financieel lukt dit niet altijd, maar als het wél lukt, zijn de voordelen goed in geld uit te drukken. Het plan voor molen levert voor de burgers van Tholen (waterschap en gemeente gezamenlijk) een nesparing van ongeveer zes miljoen gulden op. Het plan dat nu het bestuurlijke circuit Ingaat en betrekking heeft op Waarde kan volgens een voorlopige schatting ongeveer vijf miljoen gulden voordeel opleveren. Gezamenlijke aanpak van het baggeren van stadsgrachten of vesten resulteert in een hoge prioriteit op de landelijke subsidielijst, waar door de burgers voor relatief weinig geld weer een prettigere leefomgeving krijgen. :et convenant Waterbreed is in maart gete- end en is een voorbeeld-aanpak van de stads vateren door drie gemeenten en het water schap. En het is een structuur waarvoor overigens al meer gemeenten belangstelling krijgen. vr zijn kortom genoeg voorbeelden te noemen waar samenwerking vruchten oplevert en als >vgjs<! BEWidEMm jaan we daar mee door. ïenen vijfde Nota ruimtelijke aanleiding om op een aantal ter reinen de samenwerking tussen waterschap en gemeenten te intensiveren. Bij sommige gemeentebestuurders ontstaat nu echter de angst dat het waterschap ook planologische taken op zich wil nemen. Hoe zit het nu echt? De planologie blijft een taak van het Rijk (vijfde Nota), de provincie (streekplan) en de gemeente (bestemmingsplan). De waterschap pen willen daar niet aan tornen. Maar door Een vergelijkbare situatie doet zich voor bij de uitwerking van de derde Kustnota. Dynamisch kustbeheer leidt tot vaststelling van contou ren door het waterschap. Ook hier geldt weer: overname van deze contouren in een bestem mingsplan schept duidelijkheid voor de bur ger. Klimaatverandering legt nog een claim op de ruimte, al aangekondigd in het rapport 'Waterbeheer in de 21e eeuw'. De uitgangs punten voor dit waterbeheer zijn nu overge nomen in de vijfde Nota ruimtelijke ordening. Het zal duidelijk zijn dat alleen al de nieuwe door W.A. Gosselaar zeespiegelrijzing en klimaatverandering wordt water wel steeds meer erkend als orde nend principe. Een gegeven waarmee in de belangenafweging in de planologie steeds meer rekening gehouden zal moeten worden. Wel lastig in een klein land, waarin naast woningbouw, industrie, landbouw en natuur nu ook water zijn plaats in de discussie opeist. Het waterschap verdedigt de ruimteclaim van het water om te voorkomen dat het water die ruimte - maar dan helaas niet gepland! - zélf opeist. Overigens is hier slechts voor een deel sprake van een nieuwe ontwikkeling. De waterschappen houden immers al jaren lang rekening met de mogelijkheid dat ten gevolge van de zeespiegelrijzing de dijken verhoogd moeten worden. Dit betekent ook een ruimteclaim in de breedte, die.vastgelegd is in de keur. ledereen zal dat logisch vinden. Waarom de begrenzingen van de keur dan niet opnemen in het bestemmingsplan? Niet uit bemoeizucht van het waterschap, maar voor de helderheid voor de burger. trits vasthouden-bergen-afvoeren meer ruim te vraagt voor water, dan de oude benade ring. Om te zien of met het water voldoende rekening is gehouden, zal nu op elk plan een watertoets worden losgelaten. Hopelijk is dat een instrument dat in de praktijk het water die ruimte in de planologie zal geven, die nodig is om toekomstige wateroverlast te voorkomen. Dan kunnen we in de toekomst hopelijk ook op dit terrein enthousiast zijn over de samen werking met de gemeenten. Dat is dan niet om de bevoegdheden van het waterschap uit te breiden ten koste van anderen, maar wél om het waterbeheer in de 21e eeuw gezamen lijk gestalte te geven. Er zullen immers nog meer partijen zijn die belang hebben bij ruim teclaims. Die moeten nog overtuigd worden van het ordenend principe van water. Dat overtuigen gaat beter als waterschap en de gemeenten dit - zoals op vele andere terrei nen-samen doen. juni 2001 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2001 | | pagina 3