Eilanden een mooie inruilprijs. Kees Sanderse, afdelingshoofd van Tractie, stelt goed onderhoud dan ook op prijs: 'Als je het over een nieuwe bedrijfswagen hebt, praat je over behoorlijke bedragen. Een VW Caddy heb je niet voor minder dan 30.000 gulden, voor een Ford Transit betaal je al gauw 72.000 gulden en aan de bus waar een monsternemer mee rondrijdt, hangt een prijskaartje van 136.000 gulden. Die wagens worden immers helemaal ingericht voor bepaalde functies, zoals het bestrijden van de muskus rat. Het zijn dure wagens waar de gebruiker goed voor moet zorgen. Dat betekent ook dat de auto af en toe gewassen wordt, dat er eens een stofzuiger doorheen gaat en dat er ver antwoord mee gereden wordt. Behalve dat de wagens veel geld kosten, zijn het ook nog eens de visitekaartjes van het waterschap. Overigens vind ik dat de meeste chauffeurs prima voor hun wagen zorgen en dat mag ook best gezegd worden.' vaakst voor te komen in de categorie verwijt bare schade. 'Wat we ook nog al eens tegen komen, is een geschaarde aanhangwagen tijdens het achteruitrijden. Ook is vaak sprake van verwijtbare schade door te rijden op onverhard of modderig terrein. Op zich is onze afdeling overigens best schappelijk wat verwijtbare schades betreft. Alleen als het echt verwijtbaar is, geven we dat op het formulier aan. In de categorie niet verwijtbare gebeurtenissen komen we van alles tegen, van een gat in de bumper door een tak op de weg tot een fazant op de motorkap. Ongevallen met ernstig letsel komen gelukkig haast nooit voor,' aldus Joséphine. Ze voegt er aan toe: 'Wat de laatste tijd wel opvalt, is dat er steeds meer schades gemeld worden in de categorie 'onbekend'. Waren dat er in 2000 nog 14, in 2001 zitten we al op 26 gevallen waarvan de schadeoorzaak onbekend is. En op de vraag hoe dat komt, kan ik eigenlijk maar één antwoord bedenken: onbekend!' waterwerker Prijskaartje De auto's die schade hebben opgelopen, worden in opdracht van het waterschap hersteld. Het bestuur heeft de afdeling Tractie opge dragen er voor te zorgen dat het wagenpark er netjes uit ziet. Het waterschap ruilt de auto's na vijf jaar immers weer in en voor goed onderhouden auto's krijgt Zeeuwse Slippende banden Waar gereden wordt, gebeuren ongelukken. Daar is de afdeling Tractie zich best van bewust. Zeker als iemand vaak op de weg zit, neemt het risico op een ongeval toe. Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat de con centratie van chauffeurs afneemt naar mate zij langer achter het stuur zitten. Ook blijkt dat naar mate men langer rijdt, de stuur- en kijk- techniek afneemt. Onoplettendheid is dan ook meestal de oorzaak van een schadegeval. Dit jaar organiseerde Tractie voor het eerst een cursus schadereductie voor chauffeurs die meer dan gemiddeld schade rijden. Joséphine: 'Om te beginnen gaat een instructeur een dagdeel Ook op het strand patrouilleren waterschaps auto's en ook daar kan wel 's wat mis gaar*

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2001 | | pagina 10