over water door iedereen overgenomen zal
moeten worden, was bij alle congresdeelnemers
duidelijk. Waterkansenkaarten en water-
toetsen zullen volop worden gebruikt bij het
maken van plannen. Vooral op het gebied van
ruimtelijke ordening kunnen gemeenten in de
toekomst niet meer om het water heen. Zij
kunnen niet zomaar gaan bouwen in gebie
den die te laag liggen of een slechte bodem-
opbouw hebben, omdat we samen juist die
problemen met wateroverlast willen voorko
men. Laaggelegen landbouwgebieden kunnen
het beste worden gebruikt als grasland en niet
als akker- of tuinbouwgebied.
Een ander belangrijk aandachtspunt voor de
congresdeelnemers was de burger. Het water
schap en later ook alle andere instanties moeten
naar de burger toe veel duidelijkheid scheppen
over de situatie van het water.
Speerpunten, streefbeelden en ambities
Binnen nu en het jaar 2020 moet een goede
kwaliteit van watersystemen zijn bereikt.
In het ontwerp-waterbeheerplan zijn maat
regelen genoemd voor de periode 2002 tot
2007 die dit moeten helpen bereiken.
De maatregelen die worden genomen, zijn
gegroepeerd in de volgende speerpunten:
- gebiedsgerichte aanpak in voorkeursgebieden;
- bestaand beleid uitvoeren en het uitvoeren
van veelbelovende en 'geen-spijt'-maatregelen
in de rest van het gebied:
- aanpak water in de stad;
- uitvoering van de Strategienota
Zuiveringsbeheer.
In het plan is de goede toestand van de water
systemen uitgewerkt in streefbeelden.
Hiermee is invulling gegeven aan de ambities
van het waterschap en is de Europese, landelijke
en provinciale regelgeving op het gebied van
waterbeheer vertaald naar het werkgebied.
Zeeuwse Eilanden wil zorgen voor gezonde en
veerkrachtige watersystemen. Die systemen
houden alles in wat met water te maken heeft:
grondwater, oppervlaktewater, waterbodems,
oevers en planten en dieren die in en om het
water leven. En een gezond watersysteem
betekent rekening houden met alle functies
van het water: drinkwatervoorziening, scheep
vaart, visserij, industrie, landbouw, recreatie
en natuur.
Beheren of beheersen?
In het plan is ook rekening gehouden met
nieuwe ontwikkelingen en inzichten binnen
het waterbeheer. Dit betreft onder andere het
streven naar duurzame oplossingen, het inspelen
op mogelijke wateroverlast, de relatie tussen
waterbeleid en de ruimtelijke ordening, ver
breding van het blikveld en de (internationale)
samenwerking binnen het stroomgebied van
de Schelde. Met het plan is een begin gemaakt
in het anders denken over water. Het water
schap heeft dan ook bewust gekozen voor een
beheerplan in plaats van een beheersplan,
omdat het niet het water wil beheersen, maar
juist beheren. Wat een facultatieve tussen-s al
niet kan uitdrukken!
Investeringen
De totale investeringskosten voor het op orde
brengen van de watersystemen over drie plan
periodes (achttien jaar) worden geraamd op
340 miljoen gulden. Het waterschap gaat er
vanuit dat 220 miljoen hiervan voor rekening
van het waterschap komt. Voor de eerste plan
periode betekent dit een investering van ruim
73 miljoen. Door de extra kapitaallasten en de
benodigde extra personeels- en bedrijfskosten
stijgen de tarieven in de planperiode geleidelijk.
Inspraak
Het ontwerp-waterbeheerplan ligt nog tot en
met 4 januari 2002 ter inzage. Daarna worden
de ingebrachte zienswijzen worden verwerkt.
In het voorjaar wordt het definitieve plan
gepresenteerd.
De uitvoering van het plan betekent een flinke
stap voorwaarts richting de streefbeelden. Het
zal echter nog niet lukken om in 2020 voor alle
watersystemen en alle karakteristieken aan de
streefbeelden te voldoen. Het is van groot
belang dat provincie, gemeenten, waterschap
en andere betrokkenen hier allemaal samen
aan werken. Uiteindelijk moeten we wel met
z'n allen met het water mee...
.eemhuis-Stgut begaf zich in de
i gera^n onvewoeds aandachtige
in öèxliscusWÜite betrekken.
december 2001
gruur: