over water door iedereen overgenomen zal moeten worden, was bij alle congresdeelnemers duidelijk. Waterkansenkaarten en water- toetsen zullen volop worden gebruikt bij het maken van plannen. Vooral op het gebied van ruimtelijke ordening kunnen gemeenten in de toekomst niet meer om het water heen. Zij kunnen niet zomaar gaan bouwen in gebie den die te laag liggen of een slechte bodem- opbouw hebben, omdat we samen juist die problemen met wateroverlast willen voorko men. Laaggelegen landbouwgebieden kunnen het beste worden gebruikt als grasland en niet als akker- of tuinbouwgebied. Een ander belangrijk aandachtspunt voor de congresdeelnemers was de burger. Het water schap en later ook alle andere instanties moeten naar de burger toe veel duidelijkheid scheppen over de situatie van het water. Speerpunten, streefbeelden en ambities Binnen nu en het jaar 2020 moet een goede kwaliteit van watersystemen zijn bereikt. In het ontwerp-waterbeheerplan zijn maat regelen genoemd voor de periode 2002 tot 2007 die dit moeten helpen bereiken. De maatregelen die worden genomen, zijn gegroepeerd in de volgende speerpunten: - gebiedsgerichte aanpak in voorkeursgebieden; - bestaand beleid uitvoeren en het uitvoeren van veelbelovende en 'geen-spijt'-maatregelen in de rest van het gebied: - aanpak water in de stad; - uitvoering van de Strategienota Zuiveringsbeheer. In het plan is de goede toestand van de water systemen uitgewerkt in streefbeelden. Hiermee is invulling gegeven aan de ambities van het waterschap en is de Europese, landelijke en provinciale regelgeving op het gebied van waterbeheer vertaald naar het werkgebied. Zeeuwse Eilanden wil zorgen voor gezonde en veerkrachtige watersystemen. Die systemen houden alles in wat met water te maken heeft: grondwater, oppervlaktewater, waterbodems, oevers en planten en dieren die in en om het water leven. En een gezond watersysteem betekent rekening houden met alle functies van het water: drinkwatervoorziening, scheep vaart, visserij, industrie, landbouw, recreatie en natuur. Beheren of beheersen? In het plan is ook rekening gehouden met nieuwe ontwikkelingen en inzichten binnen het waterbeheer. Dit betreft onder andere het streven naar duurzame oplossingen, het inspelen op mogelijke wateroverlast, de relatie tussen waterbeleid en de ruimtelijke ordening, ver breding van het blikveld en de (internationale) samenwerking binnen het stroomgebied van de Schelde. Met het plan is een begin gemaakt in het anders denken over water. Het water schap heeft dan ook bewust gekozen voor een beheerplan in plaats van een beheersplan, omdat het niet het water wil beheersen, maar juist beheren. Wat een facultatieve tussen-s al niet kan uitdrukken! Investeringen De totale investeringskosten voor het op orde brengen van de watersystemen over drie plan periodes (achttien jaar) worden geraamd op 340 miljoen gulden. Het waterschap gaat er vanuit dat 220 miljoen hiervan voor rekening van het waterschap komt. Voor de eerste plan periode betekent dit een investering van ruim 73 miljoen. Door de extra kapitaallasten en de benodigde extra personeels- en bedrijfskosten stijgen de tarieven in de planperiode geleidelijk. Inspraak Het ontwerp-waterbeheerplan ligt nog tot en met 4 januari 2002 ter inzage. Daarna worden de ingebrachte zienswijzen worden verwerkt. In het voorjaar wordt het definitieve plan gepresenteerd. De uitvoering van het plan betekent een flinke stap voorwaarts richting de streefbeelden. Het zal echter nog niet lukken om in 2020 voor alle watersystemen en alle karakteristieken aan de streefbeelden te voldoen. Het is van groot belang dat provincie, gemeenten, waterschap en andere betrokkenen hier allemaal samen aan werken. Uiteindelijk moeten we wel met z'n allen met het water mee... .eemhuis-Stgut begaf zich in de i gera^n onvewoeds aandachtige in öèxliscusWÜite betrekken. december 2001 gruur:

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2001 | | pagina 8