kilometer plattelandswegen en alles wat daar
bij hoort zoals verkeersborden, beplanting,
picknicksets én uiteraard de wegbermen. Bij
het onderhoud van de bermen speelt vooral
de functie ervan een grote rol. In eerste instan
tie hebben wegbermen namelijk een verkeers
kundige functie. Zo moet een automobilist vei
lig kunnen uitwijken in de berm en er moet
plek zijn voor bijvoorbeeld een Zone-60 bord,
een reflectorpaal of een schrikhek. Maar er is
meer en daar vertelt André Marinisse maar
wat graag over: 'Als je over functies van ber
men praat, dan blijft het natuurlijk niet bij ver
keer. Denk ook eens aan al het moois dat je in
de berm tegenkomt. In onze bermen groeit,
bloeit en leeft immers van alles en daar mogen
we best zuinig op zijn en rekening mee hou
den. Daarnaast spelen economische aspecten
een rol. Dat alles vraagt om een gedegen en
goed afgewogen beleid. Voor ons was dat
reden om een beleidsplan op te stellen dat een
visie geeft op de gewenste kwaliteit van de
bermvegetaties en de daarbij horende wijze
van beheer. We waren vooral benieuwd of het
mogelijk was om bepaalde bermen ecologisch
te gaan beheren.'
Zeldzaam goed
Dat er bij het opstellen van een beleidsplan
heel wat komt kijken, blijkt wel uit de verschil
lende fasen die inmiddels doorlopen zijn.
André somt ze stuk voorstuk op: 'In het voor
jaar van 2001 hebben medewerkers van de
afdeling Beheer Onderhoud van Wegen de
wegbermen geïnventariseerd. Je moet immers
weten watje in huis hebt! Een bureau heeft
een aantal trajecten zeer nauwkeurig bekeken
om een beeld te krijgen van de verschillende
soorten bermen in ons beheersgebied. Het
leuke was dat daaruit bleek dat Zeeuwse
Eilanden behoorlijk wat parels in het gebied
heeft die het moet koesteren. Zo bleken op
bepaalde trajecten zeer zeldzame bloemsoor
ten, zoals de ruige anjer en akkerdoornzaad
voor te komen, die we in de rest van
Nederland vrijwel nergens tegen zullen
komen. Dat we daar zuinig mee om moeten
gaan spreekt voor zich. De tweede stap was
het invoeren van veldgegevens in een geauto
matiseerd bermbeheersysteem. Denk daarbij
bijvoorbeeld aan de breedte van de bermen.
Dat hebben we zelf gedaan. Vervolgens is het
beleidsplan Ecologisch Wegbermbeheer, met
een looptijd van tien jaar, opgesteld door
Bosch Slabbers en Infrako Advies. En dat plan
heeft vorige maand ter inzage gelegen voor
belanghebbenden. Voor het opstellen van het
beleidsplan hebben we overigens een mooi
subsidiebedrag ontvangen van het Europees
Oriëntatie- en Garantiefonds voor de
Landbouw.' André gaat nu aan de slag met
het verwerken van de reacties, zodat het plan
Een natuurvriendelijke oever in volle glorie
in juni aan de algemene vergadering voorge
legd kan worden. 'En dan begint het echte
werk', aldus Marinisse. 'Als de algemene ver
gadering met het plan instemt, kunnen we
beheer- en uitvoeringsplannen gaan maken,
zodat we in 2003 werkelijk aan de slag kun
nen. In eerste instantie komt 42 kilometer
wegberm in aanmerking voor ecologisch
beheer.'