Fietssuggestiestroken, verkeersplateaus, 60-kilometer zones, f ietswegen,
drempels, verkeersborden en doseerinstallaties: allemaal middelen die het
waterschap inzet om de plattelandswegen veilig en begaanbaar te maken.
Aanvankelijk waren deze wegen bestemd voor het landbouwverkeer, maar
vandaag de dag maken steeds meer mensen gebruik van de plattelandswe
gen. Auto's, vrachtwagens, trekkers, maar ook de fiets en recreatief vervoer
zijn op deze wegen te vinden. Steeds meer gemotoriseerd verkeer gebruikt ze
als sluiproute. Maar deze wegen zijn daar ten eerste niet op 'gebouwd' en ten
tweede wordt het voor andere weggebruikers alleen maar gevaarlijker. Een
wegbeheerder als het waterschap kan er dan voor kiezen om de weg te ver
breden zodat de weg door meer mensen gebruikt kan worden, maar het schap
kan er ook voor kiezen het doorgaand autoverkeer te beperken. Een doseerin-
stallatie is zo'n autobeperkende maatregelen die het doorgaand verkeer moet
ontmoedigen om een bepaalde route te nemen. Onlangs plaatste Zeeuwse
Eilanden het eerste exemplaar. De eerste 'stalen politieagent' in Zeeland heeft
inmiddels veel stof doen opwaaien. Na veel horten en stoten is de installatie nu
eindelijk volop in gebruik. Reden genoeg om hier eens dieper op in te gaan.
Ongelukken
In De Poel, net buiten Goes, liggen wegen die
voor een groot deel gebruikt worden door
sluipverkeer. Daarnaast fietsen honderden
scholieren via De Poel naar de middelbare
school in Goes. Vooral tijdens de spits is het
echt dringen geblazen in het gebied. En dat
levert vaak genoeg gevaarlijke situaties op.
Alleen al in de periode 1995-2000 zijn in De
Poel vijftig ongelukken geregistreerd, waarbij
veertien slachtoffers zijn gevallen. Dit was een
belangrijke reden voor het waterschap om in
te grijpen. Het verbreden van de wegen was
voor het waterschap om verschillende redenen
geen optie. Daarom is gekozen voor autobe
perkende maatregelen.
Vruchten
Na uitgebreid overleg met dorpsraden,
gemeenten, provincie, ZLTO en ZMF en infor
matieavonden met de bewoners van de ver
schillende omliggende dorpen heeft het
waterschap besloten om in De Poel diverse ver
keersmaatregelen te nemen. Op kruisingen
zijn kruispuntplateaus aangelegd, er is een
bocht aangepast, er mag niet meer harder wor
den gereden dan 60 kilometer per uur én de
eerste Zeeuwse doseerinstallatie is geplaatst.
Deze meest in het oog springende maatregel is
in april 2002 in gebruik genomen. De eerste
weken werd de installatie geteisterd door
technische storingen en ongelukken, maar
inmiddels werkt de installatie prima en kunnen
de vruchten geplukt worden. De drukte in het
gebied is namelijk al met bijna de helft afge
nomen. Van de ruim 3.800 voertuigen die tot
april dagelijks de doseerinstallatie passeerden,
moeten er straks slechts 800 overblijven. De
Poel is op de goede weg!
De doseerinstallatie
Met gemengde gevoelens wordt deze ver
keersmaatregel gadegeslagen. Fietsers zijn blij
waterwerker
4
juli 2002