Fietssuggestiestroken, verkeersplateaus, 60-kilometer zones, f ietswegen, drempels, verkeersborden en doseerinstallaties: allemaal middelen die het waterschap inzet om de plattelandswegen veilig en begaanbaar te maken. Aanvankelijk waren deze wegen bestemd voor het landbouwverkeer, maar vandaag de dag maken steeds meer mensen gebruik van de plattelandswe gen. Auto's, vrachtwagens, trekkers, maar ook de fiets en recreatief vervoer zijn op deze wegen te vinden. Steeds meer gemotoriseerd verkeer gebruikt ze als sluiproute. Maar deze wegen zijn daar ten eerste niet op 'gebouwd' en ten tweede wordt het voor andere weggebruikers alleen maar gevaarlijker. Een wegbeheerder als het waterschap kan er dan voor kiezen om de weg te ver breden zodat de weg door meer mensen gebruikt kan worden, maar het schap kan er ook voor kiezen het doorgaand autoverkeer te beperken. Een doseerin- stallatie is zo'n autobeperkende maatregelen die het doorgaand verkeer moet ontmoedigen om een bepaalde route te nemen. Onlangs plaatste Zeeuwse Eilanden het eerste exemplaar. De eerste 'stalen politieagent' in Zeeland heeft inmiddels veel stof doen opwaaien. Na veel horten en stoten is de installatie nu eindelijk volop in gebruik. Reden genoeg om hier eens dieper op in te gaan. Ongelukken In De Poel, net buiten Goes, liggen wegen die voor een groot deel gebruikt worden door sluipverkeer. Daarnaast fietsen honderden scholieren via De Poel naar de middelbare school in Goes. Vooral tijdens de spits is het echt dringen geblazen in het gebied. En dat levert vaak genoeg gevaarlijke situaties op. Alleen al in de periode 1995-2000 zijn in De Poel vijftig ongelukken geregistreerd, waarbij veertien slachtoffers zijn gevallen. Dit was een belangrijke reden voor het waterschap om in te grijpen. Het verbreden van de wegen was voor het waterschap om verschillende redenen geen optie. Daarom is gekozen voor autobe perkende maatregelen. Vruchten Na uitgebreid overleg met dorpsraden, gemeenten, provincie, ZLTO en ZMF en infor matieavonden met de bewoners van de ver schillende omliggende dorpen heeft het waterschap besloten om in De Poel diverse ver keersmaatregelen te nemen. Op kruisingen zijn kruispuntplateaus aangelegd, er is een bocht aangepast, er mag niet meer harder wor den gereden dan 60 kilometer per uur én de eerste Zeeuwse doseerinstallatie is geplaatst. Deze meest in het oog springende maatregel is in april 2002 in gebruik genomen. De eerste weken werd de installatie geteisterd door technische storingen en ongelukken, maar inmiddels werkt de installatie prima en kunnen de vruchten geplukt worden. De drukte in het gebied is namelijk al met bijna de helft afge nomen. Van de ruim 3.800 voertuigen die tot april dagelijks de doseerinstallatie passeerden, moeten er straks slechts 800 overblijven. De Poel is op de goede weg! De doseerinstallatie Met gemengde gevoelens wordt deze ver keersmaatregel gadegeslagen. Fietsers zijn blij waterwerker 4 juli 2002

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2002 | | pagina 4