Wanneer wel, wanneer niet?
Fietsers voelen zich nu een stuk veiliger
op de Poeiweggeijes. .->d|
dat er veel minder voorbij scheurende auto
mobilisten zijn en omwonenden vinden dat
het er een stuk rustiger op is geworden.
Sommige automobilisten echter vinden het op
hun beurt kolder om midden in de polderte
moeten wachten op een blok staal dat in de
weg moet zakken. De doseerinstallatie laat
voertuigen iedere dag tussen 5.00 en 22.00 uur
stil staan voor anderen. Het apparaat kan het
beste vergeleken worden met een toeritdose-
ring, zoals we die ook wel eens tegenkomen
op snelwegen. Het duurt gemiddeld dertig
seconden voordat het verkeerslicht op groen
springt en het piramidevormig obstakel in de
weg verdwijnt. Vervolgens laat de stalen
agent één auto per keer passeren. Op drukke
momenten kan de wachttijd zo behoorlijk
oplopen. Een kwartier wachttijd in de spits zal
geen uitzondering zijn. En als je moet wach
ten, dan duurt een minuut lang; een belangrij
ke reden voor veel automobilisten om hun
onvrede richting object en waterschap te
uiten. Het beweegbare obstakel is bijvoor
beeld al meerdere malen aangereden. Dit
gebeurt vaak door onwetendheid en onoplet
tendheid van de bestuurder, maar ook omdat
mensen soms te ongeduldig zijn en gauw ach
ter een andere auto aanrijden. Hoewel de bor
den duidelijk aangeven dat bij groen licht
slechts één voertuig mag passeren. Vervolgens
is de kans groot dat het obstakel juist omhoog
komt als de tweede auto eroverheen rijdt.
Rust en veiligheid
Dat er ook veel positieve reacties zijn, blijkt uit
verschillende schriftelijke reacties die het
waterschap heeft ontvangen en ook de gelui
den van fietsers en omwonenden zijn positief.
Zo bedankt een inwoner van 's Heer-
Arendskerke het waterschap dat hij dankzij de
installatie niet meer iedere keer van zijn fiets
wordt gereden en dat er nu eindelijk een rusti
ge en veilige route is ontstaan voor de fietser.
Een regelmatige fiets- en autogebruiker van
de Poelwegen uit Baarsdorp is blij met de
resultaten van de doseerinstallatie. Alleen
Lang niét alle plattelandswegen komen in i
aanmerking voor een doseerinstallatie of ver
keersmaatregelen. Zo moet er bijvoorbeeld
sprake zijn van een verkeersonveilige situatie
of ongewenst verkeer. En uiteraard zijn alle i
maatregelen gestoeld op beleid. Bovendien
praat het waterschap altijd met de gebruikers
van wegen waar zich knelpunten voordoen.
Vaak heeft het schap te maken met allerlei
belangen, die ook nog eens met elkaar in strijd
zijn. Uiteindelijk probeert Zeeuwse Eilanden
om tot aanvaardbare oplossingen te komen
waar de meeste mensen zich in kunnen vin
den. Gebruik, bereikbaarheid en veiligheid
zijn de uitgangspunten bij het kiezen van ver
keersmaatregelen.
Ook de capaciteit van de wegen wordt daarbij
onder de loep genomen. Sommige wegen zijn
gewoonweg niet breed genoeg voor veel ver
keer. Het gevolg kan dan zijn dat de wegber
men kapot gereden worden en zware schade
ondervinden. Het weren van verkeer kan dan
een oplossing zijn. En soms gebeurt er hele
maal niets. Zo zijn er wegen die bij voorbaat
niet in aanmerking kómen voor autobeper-
kende maatregelen, omdat ze dorpen of ste
den met elkaar verbinden. En die dorpen moe
ten bereikbaar blijven volgens het waterschap.
Daarnaast zijn er wegen waar nauwelijks
gebruik van gemaakt wordt. Het spreekt voor
zich dat ook die buiten beschouwing blijven.
Een andere 'makkelijke' maatregel voor het
oplossen van knelpunten zou het verbreden
van de wegen kunnen zijn, maar dat is lang
niet altijd gewenst. Vaak willen gemeenten uit
het oogpunt van ruimtelijke ordening de
wegen niet breder maken. Men wil ook het
uiterlijk van het landschap of de natuurfunctie
van een gebied behouden en dat gebeurt niet
als de wegen steeds breder worden.
Op wegen die voornamelijk bedoeld zijn voor
bestemmingsverkeer en fietsers kan het water
schap ervoor kiezen om autowerende maatre
gelen te nemen. Dit doet Zeeuwse Eilanden
altijd in overleg met belanghebbenden.
Hiervoor worden verschillende informatiebij
eenkomsten georganiseerd. Eerst worden,
samen met de betrokkenen, de problemen in
een bepaald gebied besproken. Op een twee
de avond kunnen mensen samen met het
waterschap praten over welke maatregelen er
genomen moeten worden en welke voor- en
nadelen er aan verbonden zijn voor de ver
schillende gebruikers. Het waterschap gaat
dan aan de slag en maakt een opzet voor ver
schillende maatregelen. Uiteindelijk wordt het
plan nogmaals aan de mensen voorgelegd,
ledereen kan dan reageren op de ideeën. Die
reacties worden weer verwerkt in een defini
tief plan en daarna begint het schap met de
uitvoering van de maatregelen. Een belangrijk
aandachtspunt blijft: als er autobeperkende
maatregelen worden genomen, moeten de
grotere doorgaande wegen het extra verkeer,
dat dan ook die wegen gaat gebruiken, vlot
en veilig kunnen verwerken.
juli 2002
5
waterwerker