Al fietsend de dijk door Waterschap houdt van nabij oogje in zeil op de Middelburgse kanaaldijk - door René van Broekhoven Veiligheid in het stationsgebied van Middelburg. Een onderwerp dat voor velen in eerste instantie geassocieerd zal worden met bijvoorbeeld extra ver lichting in de fietstunnel, een veilige verkeerssituatie en degelijk gebouwde kantoren. Maar wie staat er bij stil dat ten tijde van wateroverlast door een dijkdoorbraak het water tot aan de lippen van de argeloze passant in het sta tionsgebied zou kunnen komenJuist. Binnenkort zal de nieuwe fietstunnel die de Segeersweg verbindt met de Kanaalweg wor den geopend. Om een tunnel aan te leggen zal er gegraven moeten worden. Niet echt schokkend, maar wanneer er gegraven gaat worden in een dijk (oostelijke kanaaldijk), gaat er vrijwel meteen een belletje rinkelen bij de waterkeringbeheerders van het water schap. Hoewel we hier niet praten over een gebied dat pal aan de kustlijn ligt en het feit dat de kanaaldijk geen dijk is zoals we die in het algemeen tegenkomen aan de kust van Walcheren, schuilt er wel degelijk gevaar als het gaat om het tegenhouden van het water. Het potentiële gevaar van het water kan van twee kanten komen. Ondanks dat de primaire Zeeuwse waterkeringen (de dijken die als eer ste het buitenwater keren) bestand moeten zijn tegen een storm die eens in de vierdui zend jaar voor kan komen, kan deze storm bij wijze van spreken ook volgende week plaats vinden. In een worst case-scenario zou er een grote stroom water vanuit het Vlissingse deel van het kanaal zijn weg naar Middelburg kun nen vinden, dat vervolgens zou overstromen, maar ook vanuit Ritthem (Zuidwatering) met z'n steile vooroever zou het water vanuit de andere kant het land in kunnen trekken. En op dat moment komt de kanaaldijk in het stations gebied in zicht. Aan het bestaansrecht van de dijk, die achter het spoor ligt, kan daardoor niet getwijfeld worden. Het waterschap heeft strikte regels als het gaat om bouwen op een waterkering of het spitten of graven in een dijk. Dit geldt vooral voor de al eerder genoemde primaire waterke ringen. De kanaaldijk is een zogenaamde regionale waterkering waarvoor ook strenge regels gelden, maar waar er meer mogelijkhe- utiliteitsbouw

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2002 | | pagina 10