Al fietsend de
dijk door
Waterschap houdt van nabij oogje in zeil
op de Middelburgse kanaaldijk
-
door René van Broekhoven
Veiligheid in het stationsgebied van Middelburg. Een onderwerp dat voor
velen in eerste instantie geassocieerd zal worden met bijvoorbeeld extra ver
lichting in de fietstunnel, een veilige verkeerssituatie en degelijk gebouwde
kantoren. Maar wie staat er bij stil dat ten tijde van wateroverlast door een
dijkdoorbraak het water tot aan de lippen van de argeloze passant in het sta
tionsgebied zou kunnen komenJuist.
Binnenkort zal de nieuwe fietstunnel die de
Segeersweg verbindt met de Kanaalweg wor
den geopend. Om een tunnel aan te leggen
zal er gegraven moeten worden. Niet echt
schokkend, maar wanneer er gegraven gaat
worden in een dijk (oostelijke kanaaldijk),
gaat er vrijwel meteen een belletje rinkelen bij
de waterkeringbeheerders van het water
schap. Hoewel we hier niet praten over een
gebied dat pal aan de kustlijn ligt en het feit
dat de kanaaldijk geen dijk is zoals we die in
het algemeen tegenkomen aan de kust van
Walcheren, schuilt er wel degelijk gevaar als
het gaat om het tegenhouden van het water.
Het potentiële gevaar van het water kan van
twee kanten komen. Ondanks dat de primaire
Zeeuwse waterkeringen (de dijken die als eer
ste het buitenwater keren) bestand moeten
zijn tegen een storm die eens in de vierdui
zend jaar voor kan komen, kan deze storm bij
wijze van spreken ook volgende week plaats
vinden. In een worst case-scenario zou er een
grote stroom water vanuit het Vlissingse deel
van het kanaal zijn weg naar Middelburg kun
nen vinden, dat vervolgens zou overstromen,
maar ook vanuit Ritthem (Zuidwatering) met
z'n steile vooroever zou het water vanuit de
andere kant het land in kunnen trekken. En op
dat moment komt de kanaaldijk in het stations
gebied in zicht. Aan het bestaansrecht van de
dijk, die achter het spoor ligt, kan daardoor
niet getwijfeld worden.
Het waterschap heeft strikte regels als het
gaat om bouwen op een waterkering of het
spitten of graven in een dijk. Dit geldt vooral
voor de al eerder genoemde primaire waterke
ringen. De kanaaldijk is een zogenaamde
regionale waterkering waarvoor ook strenge
regels gelden, maar waar er meer mogelijkhe-
utiliteitsbouw