eur eveiligen tegen het wassende water m- "Na de ramp werd gezegd 'dat nooit meer', maar 'nooit meer' daar kan je niks mee." •v. 7'>z3 _V"5 .^rv- 'V^-i .-i^safil met z'n allen besloten dat we dat probleem gingen oplossen. We kre gen 30 miljoen euro per jaar extra, bovenop het geld voor normaal onderhoud. Samen met Rijkswater staat en de provincie werken we kei hard aan de versterking van de zee dijken en dat gaat minstens door tot 2015. Wij zijn niet onveilig, althans, er kan altijd wat gebeuren want onveiligheid uitsluiten kan niemand. Na de ramp werd gezegd 'dat nooit meer', maar later bleek al snel 'nooit meer' daar kan je niks mee, dus moet je met elkaar afspreken wat het aanvaardbaar risico is. Dat is gesteld op een frequentie van een storm die eens per 4.000 jaar loeit. Nogmaals, als er twijfel is, dan pak ken we die twijfel bij de wortel aan en zorgen we dat de voordeur op slot gaat. We zitten nu vijftig jaar na de ramp. Heel waterbouwkundig Nederland heeft jaren op z'n kop gestaan om de Deltawerken te reali seren. En dat is echt wel wat meer geweest dan alleen maar de storm vloedkering, er is enorm veel werk verzet. Er is kei- en keihard gewerkt. Er is veel geld, tijd, energie en man kracht in gestoken om de dijken op orde te krijgen en daar zijn we nog steeds mee bezig. En als de voordeur op slot zit? Dan pakken we de tus sendeuren aan!" Wat gebeurt er als morgen die ene storm die eens in de 4.000 jaar mag waaien tegen de dijken beukt? "Dat kan ik je precies vertellen. Dan gebeurt er niets omdat de zee dijk het houdt." Hebben die binnendijken dan eigenlijk wel nut? 'Jawel, een binnendijk heeft ook andere functies. Namelijk niet alleen maar het voorkomen van een over stroming maar ook het geleidelijk aan laten verlopen ervan. Natte voeten is erg, maar verdrinken is nog erger. Eén van de hoofdfuncties van binnendijken is om mensen de tijd te geven 'm te smeren. Je kunt ook risico lopen omdat er transporten met chemicaliën of explosieve stoffen over de weg of vaarweg langskomen, we kennen het gevaar van een schip dat in een dijk vaart, het gevaar van een dijkval, een aardbeving, nou zo zijn er nogal wat gevaren. Als je me dan die vraag stelt, zeg ik ja, dan heb je ze heel hard nodig."

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2004 | | pagina 11