eur
eveiligen tegen
het wassende water
m-
"Na de ramp werd
gezegd 'dat nooit
meer', maar 'nooit
meer' daar kan je
niks mee."
•v. 7'>z3
_V"5 .^rv- 'V^-i
.-i^safil
met z'n allen besloten dat we dat
probleem gingen oplossen. We kre
gen 30 miljoen euro per jaar extra,
bovenop het geld voor normaal
onderhoud. Samen met Rijkswater
staat en de provincie werken we kei
hard aan de versterking van de zee
dijken en dat gaat minstens door tot
2015. Wij zijn niet onveilig, althans,
er kan altijd wat gebeuren want
onveiligheid uitsluiten kan niemand.
Na de ramp werd gezegd 'dat nooit
meer', maar later bleek al snel 'nooit
meer' daar kan je niks mee, dus
moet je met elkaar afspreken wat
het aanvaardbaar risico is. Dat is
gesteld op een frequentie van een
storm die eens per 4.000 jaar loeit.
Nogmaals, als er twijfel is, dan pak
ken we die twijfel bij de wortel aan
en zorgen we dat de voordeur op
slot gaat. We zitten nu vijftig jaar na
de ramp. Heel waterbouwkundig
Nederland heeft jaren op z'n kop
gestaan om de Deltawerken te reali
seren. En dat is echt wel wat meer
geweest dan alleen maar de storm
vloedkering, er is enorm veel werk
verzet. Er is kei- en keihard gewerkt.
Er is veel geld, tijd, energie en man
kracht in gestoken om de dijken op
orde te krijgen en daar zijn we nog
steeds mee bezig. En als de voordeur
op slot zit? Dan pakken we de tus
sendeuren aan!"
Wat gebeurt er als morgen die
ene storm die eens in de 4.000
jaar mag waaien tegen de dijken
beukt?
"Dat kan ik je precies vertellen.
Dan gebeurt er niets omdat de zee
dijk het houdt."
Hebben die binnendijken dan
eigenlijk wel nut?
'Jawel, een binnendijk heeft ook
andere functies. Namelijk niet alleen
maar het voorkomen van een over
stroming maar ook het geleidelijk
aan laten verlopen ervan. Natte
voeten is erg, maar verdrinken is nog
erger. Eén van de hoofdfuncties van
binnendijken is om mensen de tijd
te geven 'm te smeren. Je kunt ook
risico lopen omdat er transporten
met chemicaliën of explosieve stoffen
over de weg of vaarweg langskomen,
we kennen het gevaar van een schip
dat in een dijk vaart, het gevaar van
een dijkval, een aardbeving, nou zo
zijn er nogal wat gevaren. Als je me
dan die vraag stelt, zeg ik ja, dan heb
je ze heel hard nodig."