7
vinden wij
dat niet
1
"Het is vroeg opstaan voor de
strooiploegen, als het nodig is
staan zij al om 04.30 uur op
de polderwegen"
-HWT'
Ci#fe«fif&|fc»5rï
••--•- --•^.•.-•..v'-- ..- ■•*v.s3fcr-
-;r' 'Vr
.-^r V-- -.' r "--
i V Js A
;^v.V:- i:" -- -'^:.
dat niet op alle plattelandswegen.
Dat zou ondoenlijk zijn. Wel gaan ze
langs de belangrijkste fietsroutes en
doorgaande wegen. Ze nemen 400
kilometer weg voor hun rekening en
samen met gemeenten, de provincie
en het Rijk proberen zij zo uw veilig
heid te waarborgen. Zodra uit de
weersverwachting blijkt dat er glad
heid kan ontstaan, inspecteert het
waterschapspersoneel 's morgens in
alle vroegte de wegen. Zij gaan vaak
om 04.30 uur al op pad. Als blijkt dat
het werkelijk glad is, komen de
strooiwagens in actie. Zij zorgen dat
de belangrijkste routes tussen 07.00
en 22.00 uur goed begaanbaar zijn.
Ook op hevige sneeuwval zijn de
bestrijders voorbereid. In dat geval
gaan de sneeuwploegen op pad
zodat wegen naar woningen en
bedrijven ia het buitengebied
begaanbaar blijven.
Zware storm
Dan zijn er ieder jaar ook wel een
paar flinke stormen die om de nodige
oplettendheid van de waterschaps
medewerkers vragen. Hiervoor is
het zogenaamde Draaiboek
Dijkbewaking opgesteld. Daar staat
in bij welke waterstand dijkbewa
king nodig is en hoe en door wie dit
georganiseerd moet worden. De
benodigde bewaking is afhankelijk
van de te verwachten waterhoogte,
windkracht en windrichting. Komt er
een zware storm en is er tegelijker
tijd sprake van een hoge water
stand? Dan moeten de dijken extra
bewaakt worden en moeten coupures
en andere sluitingsmiddelen worden
gesloten. Voor ieder stukje dijk staat
een ploeg mensen klaar, als het moet
midden in de nacht. Materieel
(kranen, bulldozers) en materiaal
(klei, zandzakken, basalt en beton)
staan en liggen op vaste plaatsen
klaar om in geval van nood te
gebruiken. Als de storm is geluwd en
het water is gezakt, inventariseren
de medewerkers van het waterschap
de schade en herstellen ze zo snel
mogelijk eventuele schade.
En dat is natuurlijk nog niet alles. De
werkzaamheden hebben alles met
deze periode van het jaar te maken,
maar er zijn nog vele andere kanten
van veiligheid. Zo zijn er ook mede
werkers die plannen ontwikkelen
voor de verkeersveiligheid. Zij beant
woorden vragen als: waar moet een
fietspad of juist een fietsweg komen,
moeten we die wegen helemaal
afsluiten voor gemotoriseerd verkeer
of moeten we de automobilisten hier
minder hard laten rijden? Weer
andere medewerkers houden zich
bezig met de conditie van de dijken
en de duinen, met de stand van de
binnenwateren, met de schade die
de muskusratten aanrichten en met
het algemene onderhoud van de
wegen, zoals het repareren van het
asfalt en aanvullen van de bermen.
Alle waterschapsmedewerkers zijn
continu in de weer om uw veiligheid
op de plattelandswegen en het veilig
wonen binnen de dijken te waar
borgen. Maar vooral in de herfst en
winter is het een drukte van belang.
Sommige werkzaamheden blijven
misschien onzichtbaar, maar voor uw
veiligheid wel altijd noodzakelijk