7 vinden wij dat niet 1 "Het is vroeg opstaan voor de strooiploegen, als het nodig is staan zij al om 04.30 uur op de polderwegen" -HWT' Ci#fe«fif&|fc»5rï ••--•- --•^.•.-•..v'-- ..- ■•*v.s3fcr- -;r' 'Vr .-^r V-- -.' r "-- i V Js A ;^v.V:- i:" -- -'^:. dat niet op alle plattelandswegen. Dat zou ondoenlijk zijn. Wel gaan ze langs de belangrijkste fietsroutes en doorgaande wegen. Ze nemen 400 kilometer weg voor hun rekening en samen met gemeenten, de provincie en het Rijk proberen zij zo uw veilig heid te waarborgen. Zodra uit de weersverwachting blijkt dat er glad heid kan ontstaan, inspecteert het waterschapspersoneel 's morgens in alle vroegte de wegen. Zij gaan vaak om 04.30 uur al op pad. Als blijkt dat het werkelijk glad is, komen de strooiwagens in actie. Zij zorgen dat de belangrijkste routes tussen 07.00 en 22.00 uur goed begaanbaar zijn. Ook op hevige sneeuwval zijn de bestrijders voorbereid. In dat geval gaan de sneeuwploegen op pad zodat wegen naar woningen en bedrijven ia het buitengebied begaanbaar blijven. Zware storm Dan zijn er ieder jaar ook wel een paar flinke stormen die om de nodige oplettendheid van de waterschaps medewerkers vragen. Hiervoor is het zogenaamde Draaiboek Dijkbewaking opgesteld. Daar staat in bij welke waterstand dijkbewa king nodig is en hoe en door wie dit georganiseerd moet worden. De benodigde bewaking is afhankelijk van de te verwachten waterhoogte, windkracht en windrichting. Komt er een zware storm en is er tegelijker tijd sprake van een hoge water stand? Dan moeten de dijken extra bewaakt worden en moeten coupures en andere sluitingsmiddelen worden gesloten. Voor ieder stukje dijk staat een ploeg mensen klaar, als het moet midden in de nacht. Materieel (kranen, bulldozers) en materiaal (klei, zandzakken, basalt en beton) staan en liggen op vaste plaatsen klaar om in geval van nood te gebruiken. Als de storm is geluwd en het water is gezakt, inventariseren de medewerkers van het waterschap de schade en herstellen ze zo snel mogelijk eventuele schade. En dat is natuurlijk nog niet alles. De werkzaamheden hebben alles met deze periode van het jaar te maken, maar er zijn nog vele andere kanten van veiligheid. Zo zijn er ook mede werkers die plannen ontwikkelen voor de verkeersveiligheid. Zij beant woorden vragen als: waar moet een fietspad of juist een fietsweg komen, moeten we die wegen helemaal afsluiten voor gemotoriseerd verkeer of moeten we de automobilisten hier minder hard laten rijden? Weer andere medewerkers houden zich bezig met de conditie van de dijken en de duinen, met de stand van de binnenwateren, met de schade die de muskusratten aanrichten en met het algemene onderhoud van de wegen, zoals het repareren van het asfalt en aanvullen van de bermen. Alle waterschapsmedewerkers zijn continu in de weer om uw veiligheid op de plattelandswegen en het veilig wonen binnen de dijken te waar borgen. Maar vooral in de herfst en winter is het een drukte van belang. Sommige werkzaamheden blijven misschien onzichtbaar, maar voor uw veiligheid wel altijd noodzakelijk

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2004 | | pagina 7