e vooroever:
de kust onder water
7
"Het is best link
af en toe."
lijn (raai) naar de kust toe." Het
schip kan via de stuurautomaat de
raai automatisch afvaren. Tijdens
het raaivaren is direct het verschil
met de voorgaande meting van die
raai te zien. Onder de wal neemt
schipper Henk de controle weer
over. Het is echter alles behalve 'op
de automatische piloot varen'.
Henk: "Het is goed opletten wie of
wat er zich in de omgeving van de
Meermin bevindt. Het is voor
mensen moeilijk te begrijpen of te
zien wat we daar nu aan het doen
zijn. Die lopen op het strand en dan
komt er ineens zo'n boot recht op
de kust afgevaren. En dat steeds
weer, soms maar 25 meter verderop.
Je kunt dan niet even gaan uitleg
gen dat je de bodem aan het meten
bent. Ook al hebben we altijd
de zwaailampen aan, het blijft
uitkijken." Maar ook onder water
schuilt er gevaar. "Met duikers is
het best link af en toe. Je let
natuurlijk wel op of ze het water
ingaan maar je weet niet wie of wat
er onder water zit."
X,Y,Z
Het resultaat van de metingen
bestaat uit positiecoördinaten (x,y)
en diepten (z) ten opzichte van het
NAP. Deze data worden op het
hoofdkantoor verwerkt. Aan de
hand van rapportages kan bijvoor
beeld bepaald worden waar onder
water breuksteen gestort moet
worden of op welke manier andere
versteviging gewenst is.
Rijkswaterstaat maakt gebruik van
de meetgegevens om te bepalen
wanneer zandsuppleties nodig zijn.
Concentratie is essentieel
Begin februari is het nieuwe peil-
seizoen begonnen, tenminste dat
was de bedoeling. Henk legt uit:
"Deze week wilden we starten,
maar zijn we er al uitgewaaid. Tot
en met windkracht vier is er over
het algemeen goed te peilen maar
tegelijkertijd is het ook erg afhan
kelijk van waar je aan het peilen
bent. Je kunt bij windkracht vier
met westenwind bij Domburg
bijvoorbeeld niet peilen. Maar met
windkracht zeven met oostenwind
is dat daar wel goed te doen."
Het werk vraagt sowieso heel wat
vakkundigheid van de bemanning.
De boot vaart in ondiep vaarwater
met sterk wisselende dwarsstroming,
waar andere boten juist van weg
blijven. Dat vereist bijzondere
ervaring en deskundigheid van de
schipper. Maar ook hydrograaf
Aren heeft een precies werkje.
Ook al is veel geautomatiseerd,
er blijven menselijke handelingen
nodig waarbij concentratie een
eerste vereiste is. En dat heel de
dag door...