e vooroever: de kust onder water 7 "Het is best link af en toe." lijn (raai) naar de kust toe." Het schip kan via de stuurautomaat de raai automatisch afvaren. Tijdens het raaivaren is direct het verschil met de voorgaande meting van die raai te zien. Onder de wal neemt schipper Henk de controle weer over. Het is echter alles behalve 'op de automatische piloot varen'. Henk: "Het is goed opletten wie of wat er zich in de omgeving van de Meermin bevindt. Het is voor mensen moeilijk te begrijpen of te zien wat we daar nu aan het doen zijn. Die lopen op het strand en dan komt er ineens zo'n boot recht op de kust afgevaren. En dat steeds weer, soms maar 25 meter verderop. Je kunt dan niet even gaan uitleg gen dat je de bodem aan het meten bent. Ook al hebben we altijd de zwaailampen aan, het blijft uitkijken." Maar ook onder water schuilt er gevaar. "Met duikers is het best link af en toe. Je let natuurlijk wel op of ze het water ingaan maar je weet niet wie of wat er onder water zit." X,Y,Z Het resultaat van de metingen bestaat uit positiecoördinaten (x,y) en diepten (z) ten opzichte van het NAP. Deze data worden op het hoofdkantoor verwerkt. Aan de hand van rapportages kan bijvoor beeld bepaald worden waar onder water breuksteen gestort moet worden of op welke manier andere versteviging gewenst is. Rijkswaterstaat maakt gebruik van de meetgegevens om te bepalen wanneer zandsuppleties nodig zijn. Concentratie is essentieel Begin februari is het nieuwe peil- seizoen begonnen, tenminste dat was de bedoeling. Henk legt uit: "Deze week wilden we starten, maar zijn we er al uitgewaaid. Tot en met windkracht vier is er over het algemeen goed te peilen maar tegelijkertijd is het ook erg afhan kelijk van waar je aan het peilen bent. Je kunt bij windkracht vier met westenwind bij Domburg bijvoorbeeld niet peilen. Maar met windkracht zeven met oostenwind is dat daar wel goed te doen." Het werk vraagt sowieso heel wat vakkundigheid van de bemanning. De boot vaart in ondiep vaarwater met sterk wisselende dwarsstroming, waar andere boten juist van weg blijven. Dat vereist bijzondere ervaring en deskundigheid van de schipper. Maar ook hydrograaf Aren heeft een precies werkje. Ook al is veel geautomatiseerd, er blijven menselijke handelingen nodig waarbij concentratie een eerste vereiste is. En dat heel de dag door...

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2006 | | pagina 7