12 Het gaat niet alleen vaker regenen, er gaat ook steeds meer vallen in korte tijd. Het waterschap neemt hier al jaren maatregelen voor. Maar in tijden van extreme neerslag blijft menselijk handelen nodig. Daarom wordt er elk jaar geoefend. Een kijkje achter de schermen bij een oefening wateroverlast. "We gaan die pompen dus echt laten draaien!" "Even voor de zekerheid, die pompen gaan echt draaien? Dus ook gaas en hekken doorknippen als dat nodig is?" Een van de leden van het Operationeel Team (OT) vraagt het voor de zekerheid maar even na. We zijn beland in het 'crisiscentrum' van het waterschaps kantoor. Er zijn zojuist meldingen binnengekomen over extreme wateroverlast op Schouwen- Duiveland en Zuid-Beveland. Er is de afgelopen dagen veel neerslag gevallen, een gemaal is in storing gevallen en de waterstanden blijven stijgen. Ingrijpen is dus vereist! Het team vergadert in sneltreintempo over de te ondernemen acties in het buitengebied. Alles om wateroverlast bij u in de straat en op landbouw- percelen te voorkomen. Toch is dit niet zo simpel als het lijkt. Hoe is de waterafvoer in een gebied geregeld? Hoe voorkomen we dat lagergelegen gebieden al het water krijgen? Wat kunnen we waar doen om problemen te voorkomen? Het zijn vragen waar goed over nagedacht moet worden voordat een teken aan medewerkers gegeven kan worden om tot actie over te gaan. Omdat het een oefening is, worden niet alle maatregelen daadwerkelijk uitgevoerd. Het opstellen van een Moby (mobiele pomp) bij de Schelphoek op Schouwen-Duiveland en het aan sluiten van twee dieselpompen bij gemaal De Poel op Zuid-Beveland zijn voldoende werk om na te gaan of alles werkt zoals het in de draai boeken staat. Moby's laden Vanaf dat moment wordt er hevig gebeld met de buitendienstmannen ("Hé Jos, heb je nog niet naar buiten gekeken? Heel Schouwen staat onder water"). Er moet veel geregeld worden. Werkploegen worden samengesteld, diepladers en kranen worden geregeld en het eten voor vanavond wordt alvast besteld: want dat het een lange dag gaat worden voor de mannen is iets wat zeker is. Het logistieke circus start bij de werk plaats in Eindewege nabij Goes, waar alle onderdelen van de pompen staan opgeslagen. De regel is dat een Moby binnen twaalf uur in werking moet zijn. Dat lijkt lang zo op het eerste gezicht, maar is het niet. Je bouwt in principe toch een mobiel gemaal en die zijn ook niet in één dag gebouwd. In Eindewege zijn de diepladers van het transportbedrijf al gearriveerd en kan het laden beginnen. Behalve de pomp (4.500 kilo!) en méters buizen, worden er voedingskabels, touwen en stut- blokken opgeladen. Op weg naar de Schelphoek belanden we in een hoosbui; een realistischer scenario voor een oefening is bijna niet te bedenken. Eenmaal aangekomen blijkt de weg droog te zijn, maar een fikse, gure wind maakt het er niet makkelijker op. Niet dat de mannen zich daar

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2006 | | pagina 12