handen
8
fietsweg Krabbendijke
Een weg met een bult in het midden, die ook
nog eens opvallend geel en zes centimeter
hoog is. Met welk fenomeen hebben we hier
te maken? Annelieke Landré van de afdeling
Wegen verklapt dat het om een weg gaat
waar de fietser de baas is: een zogenoemde
fietsweg.
"Je scheurt niet zomaar
de bult over"
Vijf van deze wegen heeft het waterschap
inmiddels aangelegd. Een van de nieuwste
aanwinsten is die op de Westelijke
Parallelweg bij Krabbendijke. Over een lengte
van 1,3 kilometer toverde het waterschap een
fietsweg tevoorschijn. Annelieke heeft het
project begeleid en vertelt waarom juist hier
voor een weg met een bult is gekozen:
"Iedere dag fietsen honderden scholieren
vanuit Yerseke naar school in Krabbendijke.
En dat is nog niet alles, er rijden ook nog eens
flink wat auto's en vrachtwagens op deze
route met een behoorlijke snelheid. Dat zorgt
regelmatig voor gevaarlijke situaties. Omdat
de zorg voor goede en veilige polderwegen
een van de kerntaken van het waterschap
is, besloot ons bestuur dat er iets moest
gebeuren. Het gaat immers om de veiligheid
van de schoolkinderen."
In overleg met het Calvijncollege en
scholieren (door een enquête) heeft Zeeuwse
Eilanden bekeken welke mogelijkheden er
voor handen waren. De fietsweg, inclusief
de aanleg van twee snelheidsremmende
plateaus, kwam als beste oplossing uit de bus.
Annelieke: "Bij Dishoek, Heinkenszand en
Kamperland hebben we al zo'n weg liggen.
Deze zomer hebben we ook een fietsweg
langs de Oude Vlissingseweg tussen
Middelburg en Oost-Souburg aangelegd.
De ervaringen zijn positief. De snelheid van
automobilisten gaat zichtbaar naar beneden
en fietsers voelen zich veiliger dan voorheen.
De bult die we in het midden aanleggen,
dwingt de automobilist als het ware om de
snelheid te verlagen. Het inhalen van fietsers
gebeurt een stuk rustiger. Je scheurt niet
zomaar de bult over."
De fietsweg mag best een uniek ding
genoemd worden volgens Annelieke:
"De fietsstraat in de Goese Voorstad was ons
grote voorbeeld. Samen met de Grontmij
hebben wij er een 'plattelandexemplaar' van
gemaakt. Inmiddels bellen er wel eens weg-
beheerders uit het hele land voor informatie
over de weg. Het mooie is dat een fietsweg
ook nog eens een stuk goedkoper is dan het
aanleggen van een fietspad, dat scheelt bijna
de helft. In het geval van Krabbendijke konden
we trouwens niet eens een fietspad aanleggen
vanwege het ruimtegebrek. Aan de ene kant
zaten we met de spoorlijn en de andere kant
ligt een woonwijk. De fietsweg was hier dus
in alle opzichten de beste oplossing."
De aanleg van de weg kostte zo'n drie ton.
Samen met Landinrichtingscommissie Inkel,
de gemeente Reimerswaal en door middel
van EOGFL-subsidie heeft Zeeuwse Eilanden
het project kunnen realiseren.