ohanden i sanering rioolsloot Middelburg-Veere Naarmate we dichter bij de voormalige rioolsloot komen, wordt de laag modder op de rijplaten hoger. Als we om de bocht komen, zien we gelukkig een plekje waar we de auto kunnen neerzetten. Gauw trekken we onze rubberlaarzen aan. "Deze behoorde tot de drie meest vervuilde." Als we uitstappen zien we in de verte een kraan. Hij schept bagger uit de sloot in de vrachtwagen die geduldig staat te wachten. Nog verder weg wordt gewerkt aan een van de twee heulen. Een heul is een doorgang voor water door een dam; het is de gemetsel de voorloper van de betonnen duikers die tegenwoordig worden gebruikt. Beleidsmedewerker Lidwien Willemse is niet te houden: "Zullen we daar even gaan kijken? Ik heb zo mijn best gedaan om daar subsidie voor te krijgen." In de regen en dwars door de modder lopen we langs de sloot. Zodra we de kraan en de vrachtwagen gepasseerd zijn, zien we hoe nodig het is. De sloot staat bijna tot aan de rand vol met vieze drab. Lidwien: "Aan deze sloot is 40 jaar niks gebeurd. In 1960 heeft de gemeente Middelburg hem voor het laatst opgeknapt." De sloot was eigenlijk een beetje in de vergetelheid geraakt. Het deel waar we nu lopen ligt ook echt in de 'middle of nowhere'. Het is een natuurgebied zonder paden of andere toegangswegen voor mensen. "Echt een gebied voor vogels", vertelt Lidwien. In de jaren '90 bracht het waterschap water lopen in kaart waar ernstige vervuiling werd vermoed. Toen kwam ook deze in het vizier. "Van de plekken die we in kaart brachten, behoorde deze tot de drie meest vervuilde. We hebben toen in twee jaar de Veste in Goes en de Binnengracht in Middelburg aangepakt. Daarna veranderde de subsidie regeling en nu kunnen we nog maar eens in de vijf jaar geld krijgen voor dit soort projec ten. Het saneren van de rioolsloot is zo'n omvangrijke klus dat we het bedrag tot en met 2009 bijna helemaal opmaken. Voor het herstellen van de twee heulen is apart subsidie aangevraagd." De wind giert ons om de oren en de inkt op mijn kladblok loopt uit door de regen. Ik heb het opgegeven om aantekeningen te maken. We naderen de heul. Twee mannen staan in de gedempte waterloop. Een oranje stuk plastic is over de metselwerkzaamheden gespannen om hen tenminste een beetje tegen de regen te beschermen. Met de wind in ons gezicht en enorme klom pen klei aan de laarzen, keren we even later terug. We ruiken nu ook de baggerspecie. Lidwien legt uit dat de vervuilde bagger naar de Slufter op de Maasvlakte wordt gebracht. "In Zeeland is onvoldoende ruimte om deze verontreinigde bagger goed kwijt te kunnen." Terug bij de auto maken we ons eventjes meer zorgen over de 'bagger' rond de auto en slaken dan ook een opgeluchte zucht als we zonder problemen weer op de normale weg terechtkomen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2006 | | pagina 8