onder
handen
8
druk op Noord-Beveland
Als kranenliefhebber kon je de afgelopen
maanden je lol op in de omgeving van
Colijnsplaat. Twee grote waterschapsprojecten
zorgden voor voldoende 'bekijks'.
Het aanleggen van een nieuw afvalwater
transportsysteem én het baggeren van de
Valkreek stonden op het programma.
"We slaan drie vliegen
in één klap."
Het weeralarm is nog maar krap een dag
ingetrokken als de redactie van de
Waterwerker een kijkje gaat nemen bij deze
werken. De autoportieren vliegen er bijna uit
en het aantrekken van het oranje veiligheids
hesje gaat ook niet zonder slag of stoot.
Maar, zoals het echte waterbouwers betaamt,
trekt aannemer Oomen zich hier niks van aan.
Langs de Oost Westweg op Noord-Beveland
trekt een midi-graver een sleuf van 1.30
meter diep in de wegberm. Er gaat een PVC-
leiding in met een diameter van 315 millime
ter. Het is de toekomstige 'afvoerpijp' die het
afvalwater uit Colijnsplaat en Kats naar de
rioolwaterzuivering in Kamperland gaat
vervoeren. Waterschapsprojectleider Coen
Bertijn legt uit waarom een nieuwe leiding
nodig is: "Nu is er, behalve in Kamperland,
ook nog een rioolwaterzuivering in Colijns
plaat. Het is echter niet meer rendabel om
voor zo'n klein gebied de zuivering in
Colijnsplaat in stand te houden en aan te
passen aan de eisen van deze tijd. Daarom
wordt deze zuivering gesloopt. Dan moetje
natuurlijk wel zorgen voor een nieuwe leiding
richting Kamperland." De inwoners van het
dorp zullen er weinig van merken. Het enige
verschil is dat hun afvalwater ietsje verder
van huis gezuiverd wordt.
Baggeren: kwantiteit en kwaliteit
In de Valkreek bij het dorp ligt een zogenaam
de zuiger. Dit bootje zuigt het slib van de
bodem van de watergang op en pompt het
via een leiding naar een tijdelijk depot aan
de Molenweg of in de Paardekuup. Wel zo
efficiënt, want zo hoeven er geen vracht
wagens voor het baggertransport te rijden. Dat
scheelt in de kosten én in de overlast. Want het
verwijderen van 21.000 m3 bagger zou heel wat
transporten inhouden. Het is dan ook niet voor
z'n tijd dat die hoeveelheid bagger verwijderd
wordt. Op sommige plaatsen was de watergang
zo dichtgeslibd dat er nog maar enkele deci
meters water in stond. Dat zorgt niet alleen
voor een slechte doorstroming, maar is ook nog
eens slecht voor de waterkwaliteit. In een
ondiepe watergang kan een kleine laag water
bij warm weer slechts een beperkte hoeveel
heid zuurstof opnemen. Vissterfte en stank
kunnen het gevolg zijn. Maar ook bij vorst kan
een ondiepe watergang voor problemen
zorgen. Door te baggeren slaan we dus twee
vliegen in één klap. Eigenlijk drie, want we
bereiden ons op deze manier ook voor op de
gevolgen van de klimaatverandering. Meer
neerslag per jaar en meer regen per bui vragen
immers om passende maatregelen.
De rust rond het dorp is inmiddels weer
gekeerd. Wat rest is een spiksplinternieuw
afvalwatertransportsysteem én een schone
Valkreek waar weer naar believen op geschaatst
kan worden. Alhoewel, met dit klimaat?