onder handen 8 druk op Noord-Beveland Als kranenliefhebber kon je de afgelopen maanden je lol op in de omgeving van Colijnsplaat. Twee grote waterschapsprojecten zorgden voor voldoende 'bekijks'. Het aanleggen van een nieuw afvalwater transportsysteem én het baggeren van de Valkreek stonden op het programma. "We slaan drie vliegen in één klap." Het weeralarm is nog maar krap een dag ingetrokken als de redactie van de Waterwerker een kijkje gaat nemen bij deze werken. De autoportieren vliegen er bijna uit en het aantrekken van het oranje veiligheids hesje gaat ook niet zonder slag of stoot. Maar, zoals het echte waterbouwers betaamt, trekt aannemer Oomen zich hier niks van aan. Langs de Oost Westweg op Noord-Beveland trekt een midi-graver een sleuf van 1.30 meter diep in de wegberm. Er gaat een PVC- leiding in met een diameter van 315 millime ter. Het is de toekomstige 'afvoerpijp' die het afvalwater uit Colijnsplaat en Kats naar de rioolwaterzuivering in Kamperland gaat vervoeren. Waterschapsprojectleider Coen Bertijn legt uit waarom een nieuwe leiding nodig is: "Nu is er, behalve in Kamperland, ook nog een rioolwaterzuivering in Colijns plaat. Het is echter niet meer rendabel om voor zo'n klein gebied de zuivering in Colijnsplaat in stand te houden en aan te passen aan de eisen van deze tijd. Daarom wordt deze zuivering gesloopt. Dan moetje natuurlijk wel zorgen voor een nieuwe leiding richting Kamperland." De inwoners van het dorp zullen er weinig van merken. Het enige verschil is dat hun afvalwater ietsje verder van huis gezuiverd wordt. Baggeren: kwantiteit en kwaliteit In de Valkreek bij het dorp ligt een zogenaam de zuiger. Dit bootje zuigt het slib van de bodem van de watergang op en pompt het via een leiding naar een tijdelijk depot aan de Molenweg of in de Paardekuup. Wel zo efficiënt, want zo hoeven er geen vracht wagens voor het baggertransport te rijden. Dat scheelt in de kosten én in de overlast. Want het verwijderen van 21.000 m3 bagger zou heel wat transporten inhouden. Het is dan ook niet voor z'n tijd dat die hoeveelheid bagger verwijderd wordt. Op sommige plaatsen was de watergang zo dichtgeslibd dat er nog maar enkele deci meters water in stond. Dat zorgt niet alleen voor een slechte doorstroming, maar is ook nog eens slecht voor de waterkwaliteit. In een ondiepe watergang kan een kleine laag water bij warm weer slechts een beperkte hoeveel heid zuurstof opnemen. Vissterfte en stank kunnen het gevolg zijn. Maar ook bij vorst kan een ondiepe watergang voor problemen zorgen. Door te baggeren slaan we dus twee vliegen in één klap. Eigenlijk drie, want we bereiden ons op deze manier ook voor op de gevolgen van de klimaatverandering. Meer neerslag per jaar en meer regen per bui vragen immers om passende maatregelen. De rust rond het dorp is inmiddels weer gekeerd. Wat rest is een spiksplinternieuw afvalwatertransportsysteem én een schone Valkreek waar weer naar believen op geschaatst kan worden. Alhoewel, met dit klimaat?

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2007 | | pagina 8