Ti""
Dredere weg
"Op onze doorgaande wegen
moet 80 kilometer per uur
kunnen worden gereden."
aan denken. Om die veiligheid, maar
toch ook de bereikbaarheid te kunnen
waarborgen, versterken we de bermen
maar verbreden we ook de wegen. Als
het op deze wegen niet mogelijk is een
fietspad aan te leggen, dan houden we
de snelheid op 60 kilometer per uur.
Sommige mensen hebben het idee dat
ze op bredere wegen harder kunnen
rijden. Volgens Annelieke is de vorm
van de weg, recht of met veel bochten,
echter bepalend voor de snelheid. "Een
weg met veel bomen nodigt ook niet
uit tot hard rijden. Een kapotte berm
kan daarentegen wel een ernstig onge
luk veroorzaken. Voor de veiligheid is
het daarom belangrijk om meer ruimte
te hebben. Op de landelijke wegen
versterken we de bermen alleen met
zogeheten doorgroeistenen. Daarbij
wordt de weg zelf niet breder maar de
berm wel veiliger."
Kostbare fietspaden
Een fietspad langs doorgaande wegen
is het wensbeeld, maar het kost
ongeveer een half miljoen euro voor
1 kilometer fietspad. Erg kostbaar dus
en op sommige plekken zelfs onmoge
lijk, omdat er te weinig ruimte is naast
de weg. "We moeten dus een goede
afweging maken voor de meest
urgente situaties. We stellen onszelf
de volgende vragen: Gaat het om een
doorgaande route of is het een school-
fietsroute? Rijden er minstens 700
auto's en 200 fietsers per dag over de
weg? Is er ruimte naast de huidige weg
of kunnen we grond aankopen? Zijn er
ernstige ongelukken gebeurd? En kan
het waterschap rekenen op een
bijdrage van de betrokken gemeente?
Als we deze vragen met 'ja' kunnen
beantwoorden, bestaat de kans dat
langs deze weg een fietspad komt."
Natuurlijk zijn er ook knelpunten op
onze andere wegen. Deze kunnen we
soms omtoveren tot fietsweg. De keuze
om deze aan te leggen, ligt aan de
verhouding auto's en fietsers, de
ruimte en de middelen en het mag niet
om een doorgaande route gaan. Uit
klantenonderzoek bleek onlangs dat
sommige fietswegen niet altijd een
gelukkige keuze zijn geweest. "Daar
kunnen we alleen maar van leren",
vertelt Annelieke. "Hieruit blijkt dat het
gedrag én het gevoel van de weg
gebruikers een groot effect hebben op
de meest geschikte verkeersmaatregel."