onder
i
buitendijkse wegen
Overal langs de Oosterschelde werkt
projectbureau Zeeweringen aan de dijken.
Op veel plaatsen moet de steenbekleding
worden versterkt. Om al die vrachtwagens
vol vijftig centimeter hoge betonnen
zuiltjes aan te kunnen voeren, leggen
we werkwegen aan.
V.
"Als je niet goed bij een
schadeplek kunt komen, is
een noodreparatie niet
haalbaar."
handen
i -
És
"Vroeger werden de materialen voor het
verstevigen van dijken vooral over water
aangevoerd", aldus Ad Beaufort, onze
beleidsmedewerker bij Planvorming, "maar
zonder de werkwegen lukt het tegenwoordig
niet meer om zo'n klus rond te krijgen. Via
water kunnen we alleen maar materiaal
aanvoeren als het windstil is en hoogwater."
Er zijn bovendien nog twee andere redenen
waarom Ad Beaufort de werkwegen op de
dijken onontbeerlijk vindt: ze zorgen voor
extra stevigheid en het biedt de kans om als
het er echt om spant, snel noodreparaties
uit te voeren. "Als je niet goed bij een
schadeplek kunt komen, is zoiets niet
haalbaar binnen de korte tijd die we hebben
tussen twee hoogwatermomenten."
We lopen samen over een stuk werkweg
in aanbouw op de dijk langs de Vliete-/
Thoornpolder bij Wissenkerke. De werk
zaamheden aan de weg en aan de dijk, zijn in
volle gang. Enorme graafmachines en vracht
wagens rijden af en aan. 2015 lijkt misschien
ver weg, maar het vergt een geweldige
inspanning om zo'n beetje alle dijken langs de
Oosterschelde en ook nog een paar langs de
Westerschelde onder handen te kunnen
nemen voor die datum. Vorig jaar heeft het
bestuur van het waterschap besloten om geen
enkel risico te nemen en de deadline naar
voren te trekken van 2020 naar 2015. Nieuwe
inzichten over de kracht van de golven op de
dijken hebben aangetoond dat de huidige
dijken niet sterk genoeg zijn om een storm,
die gemiddeld eens in de 4.000 jaar woedt,
op te vangen.
Buitendijks fietsen
Als het werk klaar is, wordt een deel van de
aangelegde werkwegen opengesteld voor fiet
sers en wandelaars. De wegen liggen buiten
dijks en bieden dus een prachtig uitzicht over
het water. Niet alle dijkvakken mogen worden
opengesteld omdat de vogels die in dit gebied
wonen anders geen broed- en rustgebieden
meer zouden overhouden. In overleg met de
Vogelbescherming is gekeken naar gebieden
waar vogels niet gestoord mogen worden. Om
toch een doorlopende route te krijgen, zorgt
het waterschap ervoor dat de werkwegen
aansluiten op binnendijks liggende fiets
gelegenheden. Door deze verbindingen
kunnen fietsers een ononderbroken kustroute
afleggen waarbij ze afwisselend langs het
water en binnendijks fietsen. "Bij de Vliete-/
Thoornpolder is het een beetje een bijzondere
situatie", vertelt Ad. "Door de inlagen, de
waterrijke kommen, die daar binnendijks
liggen, is er juist voor gekozen om de fietsers
zoveel mogelijk buitendijks te houden. Het
water langs de kust is hier redelijk diep dus de
vogels vinden hier buitendijks geen voedsel
maar binnendijks wel rust- en broedgebieden."