fietspad, fietsweg of alleen ee "Beste waterschap. Onze kinderen fietsen dagelijks over een drukke weg waar verschillende soorten verkeersdeelnemers gebruik van maken. Kunnen jullie daar een fietspad aanleggen?" m Zo begint menig brief aan het waterschap. Voor ai deze verzoeken willen we graag een oplossing zoeken, maar helaas is dat niet altijd even makkelijk of mogelijk. We moeten namelijk afwegingen maken tussen verschillende ver keersmaatregelen. Maar wanneer doe je nou wat? Vooral de keuze tussen een fietspad, een fietsweg of het verbreden van een weg is vaak onduidelijk. Wensbeeld Voorop staat dat we de veiligheid van alle weggebruikers boven alles stellen. Dus zouden sommige mensen wellicht kunnen denken: "Dan leggen jullie toch gewoon overal een fietspad aan?" Op die manier scheid je inderdaad de snelle en langzame weggebruikers van elkaar en is de veiligheid optimaal. Jammer genoeg kan dit niet altijd. "We hebben wel een wensbeeld voor de doorgaande wegen. Dat is 80 kilometer per uur (iets wat gebruikers ook wensen), een zes meter brede weg én een fietspad", vertelt Annelieke Landré. Zij is verkeersdeskundige bij het waterschap en moet regelmatig afwegen welke verkeersmaatrege len de gewenste veiligheid kunnen bieden met de middelen die er zijn. Bredere wegen In onze uitgestrekte provincie zijn 80 kilometerwegen onontbeerlijk. Trekkers, streekbussen, motorfiet sen, auto's, fietsers en onbekende toeristen... Allemaal maken ze gebruik van de 80 kilometerwegen. En allemaal moeten ze moeiteloos langs elkaar kunnen rijden. Eén ruk aan het stuur en je rijdt door de berm en dat kan ernstige ongeval len veroorzaken. Je moet er niet

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2007 | | pagina 10