weg van de fiet i Begin dit jaar heeft waterschap Zeeuwse Eilanden een tevredenheidsonderzoek gedaan naar de fietswegen. Het blijkt dat de vijf fietswegen van het waterschap heel verschillend worden beoordeeld door de gebruikers. Kort gezegd: twee doen het goed, twee doen het slecht en één doet het matig. - V -V- *--• f" 5* r- rj V' v'v 7 d M- t "We weten nu beter in welke gevallen een fietsweg een oplossing kan zijn." - v' V «s I if a aangelegd en vraagt niet meer ruimte dan een gewone weg. Dus als het werkt, is het een heel goed mid del om de veiligheid te verbeteren." Vijf De eerste fietsweg van Zeeuwse Eilanden werd aangelegd in 2000 op de route naar recreatiegebied Stelleplas vanuit Heinkenszand. De andere vier liggen langs de duinen bij Dishoek, tussen Middelburg en Groot-Abeele, tussen Yerseke en Krabbendijke en op de Schotsman- weg bij Kamperland. "We hebben natuurlijk gemeten of de snelheid van de auto's is afgenomen, maar wat we ook graag wilden weten, was of de gebruikers zich daad werkelijk veiliger voelen", aldus Coen. Adviesbureau Lievens Communicatie werd in de arm genomen om dat bij de gebruikers te polsen. kan ook niet overal, want het kost meer ruimte en er moet vaak grond verworven worden, wat veel tijd en geld kost. Een fietsweg heb je snel Coen Verhoeve, afdelingshoofd Beheer en Planvorming bij Waterkeringen Wegen: "De keuze om de fietswegen te gaan onder zoeken, komt voort uit de wens van Zeeuwse Eilanden om te achterhalen wat onze klanten van ons werk vinden. Eietswegen zijn aangelegd met een doel voor ogen. Ze moeten de veiligheid van de fietsers verbete ren. Een fietsweg is een goedkoper middel dan een fietspad. Dat laatste

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2007 | | pagina 10