weg van de fiet
i
Begin dit jaar heeft waterschap Zeeuwse
Eilanden een tevredenheidsonderzoek gedaan
naar de fietswegen. Het blijkt dat de vijf
fietswegen van het waterschap heel verschillend
worden beoordeeld door de gebruikers.
Kort gezegd: twee doen het goed, twee
doen het slecht en één doet het matig.
- V -V-
*--•
f"
5* r- rj
V' v'v 7
d M-
t
"We weten nu beter in
welke gevallen een fietsweg
een oplossing kan zijn."
- v'
V «s I
if a
aangelegd en vraagt niet meer
ruimte dan een gewone weg. Dus als
het werkt, is het een heel goed mid
del om de veiligheid te verbeteren."
Vijf
De eerste fietsweg van Zeeuwse
Eilanden werd aangelegd in 2000
op de route naar recreatiegebied
Stelleplas vanuit Heinkenszand. De
andere vier liggen langs de duinen
bij Dishoek, tussen Middelburg en
Groot-Abeele, tussen Yerseke en
Krabbendijke en op de Schotsman-
weg bij Kamperland. "We hebben
natuurlijk gemeten of de snelheid
van de auto's is afgenomen, maar
wat we ook graag wilden weten,
was of de gebruikers zich daad
werkelijk veiliger voelen", aldus
Coen. Adviesbureau Lievens
Communicatie werd in de arm
genomen om dat bij de gebruikers
te polsen.
kan ook niet overal, want het kost
meer ruimte en er moet vaak grond
verworven worden, wat veel tijd en
geld kost. Een fietsweg heb je snel
Coen Verhoeve, afdelingshoofd
Beheer en Planvorming bij
Waterkeringen Wegen: "De keuze
om de fietswegen te gaan onder
zoeken, komt voort uit de wens van
Zeeuwse Eilanden om te achterhalen
wat onze klanten van ons werk
vinden. Eietswegen zijn aangelegd
met een doel voor ogen. Ze moeten
de veiligheid van de fietsers verbete
ren. Een fietsweg is een goedkoper
middel dan een fietspad. Dat laatste