handen 8 onderhoud keersluis Onlangs heeft het waterschap een flinke klus uitgevoerd aan de keersluis in Vlissingen. De sluisdeuren zijn door een drijvende kraan uit de sluis getild en afgevoerd met een vrachtwagen. Ze hebben een grondige conserveringsbehandeling ondergaan, zodat ze weer jaren dienst kunnen doen. "Een deur is 6 bij 10 meter groot. Niet bepaald een lichtgewicht..." Een keersluis is een bijzonder onderdeel van de waterkering en beschermt het achter liggende gebied tegen de gevolgen van een storm, zoals hoogwater en golfslag. Wanneer sprake is van zo'n situatie sluit het schap de deuren om te voorkomen dat te veel water de haven binnen kan stromen. Conserveren van de sluisdeuren houdt in dat ze eerst worden schoongemaakt en dan gestraald waardoor de roestplekken worden verwijderd. Vervolgens worden ze gerepareerd en uit eindelijk ingesmeerd met een conserverende verflaag. Geert Boekema, waterschapsproject leider, vertelt waarom deze onderhouds werkzaamheden nodig zijn: "De sluis is bijna twintig jaar geleden gebouwd door Rijkswaterstaat. Ongeveer vijf jaar geleden heeft het waterschap de sluis overgenomen. In al die jaren is er alleen mechanisch onder houd verricht. Het conserveren is dan ook niet voor zijn tijd. Het liften van de deuren was trouwens geen eenvoudige klus. Boven de deuren bevindt zich een loopbrug. Die moest eerst verwijderd worden. Daarnaast is een deur ongeveer zes bij tien meter groot. Niet bepaald een lichtgewicht..." De drukte in het hoogseizoen leidde op de smalle brug nog al eens tot problemen." Niet alleen de keersluisdeuren in Vlissingen zijn onder handen genomen, ook de deuren van de keersluis in Zierikzee kregen dezelfde beurt. Met dit verschil dat de deuren in Zierikzee ter plekke geconserveerd werden. Veilige brug Naast de werkzaamheden aan de deuren, is ook de brug voorzien van een nieuwe conser vering. Bovendien heeft de brug een veiligere leuning gekregen. Geert: "De vorige had maar één horizontale spijl op vijftig centime ter hoogte. Veel mensen en kinderen vonden de brug onveilig. Daarom heeft het water schap besloten een veiligere leuning aan te brengen met verticale spijlen om de vijftien centimeter. Door deze maatregel kan er niets meer gebeuren. Ook is de brug verbreed. O O "O

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2007 | | pagina 8