7 "Waar het kan, willen we een maximumsnel heid van 80 kilometer per uur behouden" Bovendien moet langs zo'n weg een fietspad liggen. En natuurlijk moet de juiste markering zijn aangebracht. Maar hoe zorg je er nu voor dat alle doorgaande wegen binnen een paar jaar helemaal op orde zijn? Om dit te realiseren, is veel tijd, geld en menskracht nodig. Van de 250 kilometer doorgaande weg heeft nog 150 kilometer geen een duidige markering en zou er nog 55 kilometer fietspad moeten wor den aangelegd. We moeten dus niet denken dat alles binnenkort aan alle eisen voldoet. "Als je alles op alles zet, kun je normaal gespro ken ongeveer vijf kilometer fiets pad aanleggen per jaar", vertelt Kees. Bezorgd laat hij weten dat het dus nog even zal duren voordat alles helemaal op orde is. Tussentijds Maar wat doen we dan in de tus sentijd, niet stil zitten hopelijk? Nee! Binnenkort stelt het water schap een model op dat duidelijk maakt hoe een weg moet worden ingericht. Er moet geen speld meer tussen de argumenten te krijgen zijn. Als we eenmaal hebben beslo ten dat een weg 80 blijft, maar er nog geen fietspad ligt, dan moeten we kijken naar tussentijdse maatre gelen. Zo kunnen we de wegmar kering alvast veranderen en het laten lijken alsof er ruimte is voor de fiets, maar pas later een fietspad aanleggen. Het is erg ambitieus om zoveel binnen een paar jaar te willen realiseren. Misschien moeten we met minder 80 kilometer wegen genoegen nemen, als blijkt dat we de veiligheid anders niet kunnen waarborgen. Een nadeel is dat we er iets langer over doen om op onze bestemming te komen. Maar dat mag niet opwegen tegen de verkeersveiligheid. Komend voor jaar praat het waterschapsbestuur over de wensen en de veiligheid. We houden u op de hoogte.

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2007 | | pagina 7