7
"Waar het kan, willen
we een maximumsnel
heid van 80 kilometer
per uur behouden"
Bovendien moet langs zo'n weg een
fietspad liggen. En natuurlijk moet de
juiste markering zijn aangebracht.
Maar hoe zorg je er nu voor dat
alle doorgaande wegen binnen een
paar jaar helemaal op orde zijn?
Om dit te realiseren, is veel tijd,
geld en menskracht nodig. Van de
250 kilometer doorgaande weg
heeft nog 150 kilometer geen een
duidige markering en zou er nog
55 kilometer fietspad moeten wor
den aangelegd. We moeten dus
niet denken dat alles binnenkort
aan alle eisen voldoet. "Als je alles
op alles zet, kun je normaal gespro
ken ongeveer vijf kilometer fiets
pad aanleggen per jaar", vertelt
Kees. Bezorgd laat hij weten dat
het dus nog even zal duren voordat
alles helemaal op orde is.
Tussentijds
Maar wat doen we dan in de tus
sentijd, niet stil zitten hopelijk?
Nee! Binnenkort stelt het water
schap een model op dat duidelijk
maakt hoe een weg moet worden
ingericht. Er moet geen speld meer
tussen de argumenten te krijgen
zijn. Als we eenmaal hebben beslo
ten dat een weg 80 blijft, maar er
nog geen fietspad ligt, dan moeten
we kijken naar tussentijdse maatre
gelen. Zo kunnen we de wegmar
kering alvast veranderen en het
laten lijken alsof er ruimte is voor
de fiets, maar pas later een fietspad
aanleggen.
Het is erg ambitieus om zoveel
binnen een paar jaar te willen
realiseren. Misschien moeten we
met minder 80 kilometer wegen
genoegen nemen, als blijkt dat we
de veiligheid anders niet kunnen
waarborgen. Een nadeel is dat we
er iets langer over doen om op
onze bestemming te komen. Maar
dat mag niet opwegen tegen de
verkeersveiligheid. Komend voor
jaar praat het waterschapsbestuur
over de wensen en de veiligheid.
We houden u op de hoogte.