11
"We laten een gewicht op
het asfalt vallen om te
bepalen hoe ver het asfalt
doorbuigt."
hoeveel funderingsmateriaal eronder
ligt. We laten ook een gewicht vallen op
het asfalt om te bepalen hoe ver het
doorbuigt. Dit is nodig om te bepalen of
de weg sterk genoeg is voor het verkeer
dat er overheen rijdt. Zo bepalen we
welke asfaltdikte we nodig hebben.
Fietspaden en doorgaande wegen krij
gen altijd dicht asfaltbeton, wat erg
comfortabel rijdt, ook voor skeeleraars.
Andere wegen voorzien we van een slijt
laag die bestaat uit minieme steentjes."
Scheuren vóór zijn
Sommige wegen worden alleen plaatse
lijk aangepakt, maar soms komt er een
nieuwe slijt- of deklaag op of vindt er
zelfs een complete reconstructie plaats.
Dan gaat de hele weg eruit, tot de
fundering aan toe Bij zo'n rigoureuze
maatregel sluiten we een weg vaak
enkele weken af, maar meestal gaat het
om een afsluiting van één tot enkele
dagen. Scheuren in het asfalt ontstaan
overigens niet alleen door veel en
zwaar verkeer. Ook het weer zorgt
ervoor dat asfalt verweert waardoor er
scheurtjes ontstaan. Om grote scheuren
een stap voor te zijn, worden slijt- en
deklagen aangebracht.
Wegonderhoud omvat meer dan alleen
nieuw asfalt aanbrengen. Bij nieuw
asfalt hoort immers nieuwe wegmarke
ring. Bermonderhoud valt ook onder dit
onderhoud. Vooral bij de smallere plat
telandswegen moeten de bermen er
goed bij liggen. Goede bermen zijn
namelijk nodig om veilig uit te kunnen
wijken. Daarom vult het waterschap de
bermen regelmatig aan met grond en
puin. Als blijkt dat de bermen heel vaak
gebruikt worden om uit te wijken,
plaatsen we doorgroeistenen. Hierdoor
blijft de berm een stevige uitwijkmoge
lijkheid, maar ziet de weg er niet breder
uit en de berm blijft groen.
Grote klus
Deze grote klus kost dit jaar zo'n zes
miljoen euro. Cent voor cent hard nodig
om alle scheuren en spoorvorming in
het wegdek te herstellen. We hebben
dit jaar de wegen een kwaliteitsimpuls
gegeven. Volgend jaar zakt dit bedrag
en geven we nog 'slechts' 2,6 miljoen
euro uit aan onderhoud. De wegen die
dit jaar zijn opgeknapt, kunnen er weer
zo'n twintig jaar tegenaan. Tussendoor
krijgen ze nog wel bijvoorbeeld een
nieuwe slijtlaag. Nu op naar de
volgende wegen.
Kijk ook op: http://nieuws.zeeland.nl/
verkeersinformatie/ voor actueel nieuws
van alle Zeeuwse wegbeheerders