11 "We laten een gewicht op het asfalt vallen om te bepalen hoe ver het asfalt doorbuigt." hoeveel funderingsmateriaal eronder ligt. We laten ook een gewicht vallen op het asfalt om te bepalen hoe ver het doorbuigt. Dit is nodig om te bepalen of de weg sterk genoeg is voor het verkeer dat er overheen rijdt. Zo bepalen we welke asfaltdikte we nodig hebben. Fietspaden en doorgaande wegen krij gen altijd dicht asfaltbeton, wat erg comfortabel rijdt, ook voor skeeleraars. Andere wegen voorzien we van een slijt laag die bestaat uit minieme steentjes." Scheuren vóór zijn Sommige wegen worden alleen plaatse lijk aangepakt, maar soms komt er een nieuwe slijt- of deklaag op of vindt er zelfs een complete reconstructie plaats. Dan gaat de hele weg eruit, tot de fundering aan toe Bij zo'n rigoureuze maatregel sluiten we een weg vaak enkele weken af, maar meestal gaat het om een afsluiting van één tot enkele dagen. Scheuren in het asfalt ontstaan overigens niet alleen door veel en zwaar verkeer. Ook het weer zorgt ervoor dat asfalt verweert waardoor er scheurtjes ontstaan. Om grote scheuren een stap voor te zijn, worden slijt- en deklagen aangebracht. Wegonderhoud omvat meer dan alleen nieuw asfalt aanbrengen. Bij nieuw asfalt hoort immers nieuwe wegmarke ring. Bermonderhoud valt ook onder dit onderhoud. Vooral bij de smallere plat telandswegen moeten de bermen er goed bij liggen. Goede bermen zijn namelijk nodig om veilig uit te kunnen wijken. Daarom vult het waterschap de bermen regelmatig aan met grond en puin. Als blijkt dat de bermen heel vaak gebruikt worden om uit te wijken, plaatsen we doorgroeistenen. Hierdoor blijft de berm een stevige uitwijkmoge lijkheid, maar ziet de weg er niet breder uit en de berm blijft groen. Grote klus Deze grote klus kost dit jaar zo'n zes miljoen euro. Cent voor cent hard nodig om alle scheuren en spoorvorming in het wegdek te herstellen. We hebben dit jaar de wegen een kwaliteitsimpuls gegeven. Volgend jaar zakt dit bedrag en geven we nog 'slechts' 2,6 miljoen euro uit aan onderhoud. De wegen die dit jaar zijn opgeknapt, kunnen er weer zo'n twintig jaar tegenaan. Tussendoor krijgen ze nog wel bijvoorbeeld een nieuwe slijtlaag. Nu op naar de volgende wegen. Kijk ook op: http://nieuws.zeeland.nl/ verkeersinformatie/ voor actueel nieuws van alle Zeeuwse wegbeheerders

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2008 | | pagina 11