het 'zwarte goud' vloeit ween 10 '26/5 - 10/6 verkeershinder op de Dorpsdijk. Omleiding volg F'. De Nederlandse wegen staan momenteel vol felgele borden met dergelijke berichten erop. Het is voor alle wegbeheerders dé periode om hun wegen flink onder handen te nemen. Asfaltmachines draaien overuren, ook op onze waterschaps wegen. "Scheuren kunnen gaten worden en dus erg gevaar lijk voor de weggebruiker." scheuren lang laten zitten, dan veranderen ze in gaten en wordt het gevaarlijk voor weggebruikers. En dat moeten we voorkomen." Onderhoudsbeeld Om te bepalen welke wegen aan onderhoud toe zijn, wordt een heel traject doorlopen. Martin vertelt dat waterschapsmedewerkers iedere waterschapsweg één keer in de twee jaar grondig inspecteren. Alle gaten en scheuren geven ze op in ons beheerssysteem en daar rolt een onderhoudsbeeld uit. Dan bepalen we wanneer we de weg onder han den nemen. Een doorgaande weg pakken we eerder aan dan een dood lopende weg en er moet natuurlijk ook geld beschikbaar zijn. Martin: "Zodra we weten welke wegen aan de beurt zijn, gaan we aan de slag met verhardingsonderzoeken. Zo bepalen we hoe dik het asfalt is en We staan bij een asfaltmachine op een weg die helemaal kapot is gere den door zware transportwagens. Er komt een vrachtwagen met zo'n dertig ton kokendheet asfalt aan en binnen een mum van tijd verspreidt de asfaltmachine het over de weg. Het is wachten op de volgende lading. De wals gaat er vervolgens overheen en vanuit de berm voelen we de hete dampen onze kant op komen, "Er zaten heel veel scheuren in deze weg", vertelt Martin Hoogesteger. Hij bereidt het groot onderhoud aan de waterschaps wegen voor en weet dus precies wat er waar moet gebeuren en waarom. Martin: "Als we beschadigingen en

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2008 | | pagina 10