het 'zwarte goud'
vloeit ween
10
'26/5 - 10/6 verkeershinder op de Dorpsdijk.
Omleiding volg F'. De Nederlandse wegen
staan momenteel vol felgele borden met
dergelijke berichten erop. Het is voor alle
wegbeheerders dé periode om hun wegen
flink onder handen te nemen. Asfaltmachines
draaien overuren, ook op onze waterschaps
wegen.
"Scheuren kunnen gaten
worden en dus erg gevaar
lijk voor de weggebruiker."
scheuren lang laten zitten, dan
veranderen ze in gaten en wordt het
gevaarlijk voor weggebruikers. En
dat moeten we voorkomen."
Onderhoudsbeeld
Om te bepalen welke wegen aan
onderhoud toe zijn, wordt een heel
traject doorlopen. Martin vertelt dat
waterschapsmedewerkers iedere
waterschapsweg één keer in de twee
jaar grondig inspecteren. Alle gaten
en scheuren geven ze op in ons
beheerssysteem en daar rolt een
onderhoudsbeeld uit. Dan bepalen
we wanneer we de weg onder han
den nemen. Een doorgaande weg
pakken we eerder aan dan een dood
lopende weg en er moet natuurlijk
ook geld beschikbaar zijn. Martin:
"Zodra we weten welke wegen aan
de beurt zijn, gaan we aan de slag
met verhardingsonderzoeken. Zo
bepalen we hoe dik het asfalt is en
We staan bij een asfaltmachine op
een weg die helemaal kapot is gere
den door zware transportwagens. Er
komt een vrachtwagen met zo'n
dertig ton kokendheet asfalt aan en
binnen een mum van tijd verspreidt
de asfaltmachine het over de weg.
Het is wachten op de volgende
lading. De wals gaat er vervolgens
overheen en vanuit de berm voelen
we de hete dampen onze kant op
komen, "Er zaten heel veel scheuren
in deze weg", vertelt Martin
Hoogesteger. Hij bereidt het groot
onderhoud aan de waterschaps
wegen voor en weet dus precies wat
er waar moet gebeuren en waarom.
Martin: "Als we beschadigingen en